Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z wywiadem psychologa, certyfikowanego terapeuty Magdaleny Kudyby-Jasińskiej, która wypowiada się na temat interwencji kryzysowej w sytuacji napaści lub przemocy seksualnej.
Temat dotyczy szkolenia, które ma odbyć się 14.01.2024.
Transkrypt wywiadu:
DCP: Czym jest krzywdzenie dzieci ?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Krzywdzenie dzieci (child abuse), to każde działanie lub bezczynność jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, który deprywuje równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłóca ich optymalny rozwój.
Wyróżniamy cztery wymiary krzywdzenia dzieci. Są to:
- Przemoc fizyczna, to wszelkiego rodzaju działania wobec dziecka powodujące nieprzypadkowe urazy/ stłuczenia, złamania, zasinienia itp.
- Przemoc emocjonalna, to rozmyślne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej, zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości prawidłowego rozwoju dziecka, w tym zaburzenia osobowości, niskie poczucie własnej wartości, stany nerwicowe i lękowe. Do kategorii tego typu zachowań zaliczyć można m.in. wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, jak też emocjonalne odrzucenie, nadmierne wymagania, nieadekwatne do wieku i możliwości psychofizycznych dziecka.
- Zaniedbywanie, niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych (właściwe odżywianie, ubierania, ochrona zdrowia, edukacja, itp.) jak i psychicznych (poczucie bezpieczeństwa, miłość rodzicielska, troska, itp.).
- Wykorzystywanie seksualne, to każde zachowanie dorosłej osoby, silniejszej i/lub starszej, które prowadzi do seksualnego zaspokojenia kosztem dziecka. W tym rozumieniu nadużycia seksualne obejmują zachowania ekshibicjonistyczne, uwodzenie, świadome czynienie z dziecka świadka aktów płciowych, zachęcanie do rozbierania się czy oglądania pornografii
DCP: Co wiemy o wykorzystywaniu seksualnym dzieci?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie go w aktywność seksualną, której nie jest ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody i/lub na którą nie jest dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób i/lub która jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa. Z wykorzystywaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi pomiędzy dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Celem takiej aktywności jest zaspokojenie potrzeb innej osoby.
Aktywność taka może dotyczyć:
- Namawiania lub zmuszania dziecka do angażowania się w prawnie zabronione czynności seksualne;
- Wykorzystywanie dziecka do prostytucji lub innych prawnie zakazanych praktyk o charakterze seksualnym;
- Wykorzystywanie dziecka do produkcji materiałów lub przedstawień o charakterze pornograficznym
DCP: Jakie mamy rodzaje nadużyć seksualnych wobec dzieci?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Termin: zachowania seksualne angażujące dziecko, odnosi się do aktywności, których celem jest stymulacja seksualna. Nie dotyczy kontaktu z genitaliami dziecka w celach związanych ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Zachowania takie dzielą się na:
- Zachowania z kontaktem fizycznym, związanym z dotykaniem genitaliów lub/i odbytu dziecka lub piersi dziewczynek oraz dotykanie części ciała partnera przez dziecko. Wyróżnia się dwa typu zachowań z kontaktem fizycznym.
-
- PENETRACJA – gdy wagina, odbyt lub usta dziecka są penetrowane przy użyciu penisa, palca lub przedmiotów
- KONTAKT BEZ PENETRACJI – dotykania intymnych części ciała dziecka, całowanie o charakterze seksualnym oraz dotykanie przez dziecko intymnych części ciała partnera
2. Zachowania bez kontaktu fizycznego, takie jak: ekshibicjonizm, voyeurism (podglądanie, doprowadzenie do eksponowania genitaliów przez dziecko) oraz włączanie dziecka w oglądanie lub produkcję materiałów pornograficznych. Ta forma wykorzystywania zawiera również składanie dziecku propozycji o charakterze seksualnym i werbalne molestowanie dziecka (np. lubieżne komentarze na temat ciała dziecka).
DCP: Jakie możemy mieć objawy krzywdzenia dziecka?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Do niespecyficznych objawów krzywdzenia dzieci zaliczamy różnorodne objawy podzielone zostały one na następujące grupy:
Pierwszą grupą są - Obrażenia fizyczne: czyli zasinienia i otarcia naskórka, oparzenia i złamania kości ,u razy głowy i narządów wewnętrznych
Drugą grupą są objawy psychosomatyczne: bóle głowy i brzucha, wysypki alergiczne o nieustalonej etiologii, zaburzenia kontroli czynności fizjologicznych, spowolnienie i zahamowanie rozwoju fizycznego, zaburzenia snu, zaburzenia łaknienia.
Kolejna grupa to zaburzenia emocjonalne i zaburzenia zachowania a wśród nich objawy jak: lęki i fobie, nadpobudliwość psychoruchowa, problemy z nauką, izolowanie i zamykanie się w sobie, zaburzenia nastroju, zachowania agresywne, autoagresja.
DCP: Co jeszcze może pojawić się w zachowaniu dziecka?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Wykrycie faktu wykorzystywania seksualnego dziecka jest bardzo trudne, ponieważ z reguły jedynymi osobami, które mają pełną wiedzę o tej sytuacji są dziecko i sprawca. Objawy w zachowaniu dziecka, które mogę wskazywać na wykorzystywanie seksualną. Innymi zmianami , które mogą pojawić się w zachowaniu dziecka są:
EROTYZACJA DZIECKA:
- Prowokacyjne i uwodzicielskie zachowania dziecka w stosunku do osób z otoczenia
- Wczesna lub nasilona masturbacja dziecięca nie adekwatna do fazy rozwoju psychoseksualnego
- Erotyczna twórczość dziecka – w rysunkach, malowankach, lepiankach dziecka zaczynają dominować elementy seksualne
- Agresja seksualna wobec innych dzieci
- Angażowanie rówieśników i młodszych dzieci w nietypową aktywność seksualną – dziecko w wieku przedszkolnym w zabawach odtwarza stosunek seksualny, kontakty oralne i analne – jest to niepokojący sygnał mogący świadczyć o tym, że było ono uwikłane w aktywność seksualna przez osobę dorosłą
- Nieadekwatny do poziomu rozwoju dziecka język dotyczący sfery seksualnej
- Podejmowanie wczesnej i nasilonej aktywności seksualnej
PROBLEMY EMOCJONALNE DZIECKA
- Silne poczucie winy wynikające z tego, że czuje się ono odpowiedzialne za zachowanie seksualne podejmowane wobec niego
- Poczucie bycia gorszym, innym – dziecko ma wrażenie, że to, co je spotkało, wynika z tego, iż jest ono złe, niegodziwe
- Poczucie nadmiernego wstydu związanego z przekroczeniem granic intymnych
- Dawanie do zrozumienia, że ma się jakąś straszną tajemnicę – dorosły podejmujący kontakt seksualny z dzieckiem często mówi mu, że nie może o tym nikomu powiedzieć – słowa zaklęcia
- Poczucie stygmatyzacji – dziecku wydaje się, że jest inne niż rówieśnicy z powodu doznanego urazu
- Negatywny stosunek do własnego ciała, poczucie zbrukania i wstrętu
ZACHOWANIA AUTODESTRUKCYJNE
- Samookaleczenia
- Próby samobójcze
- Zaburzenia jedzenia (bulimia, anoreksja)
- Uzależnienia (alkohol, narkotyki, leki)
- Prostytucja dziecięca
DOLEGLIWOŚCI PSYCHOSOMATYCZNE:
- bóle brzucha
- nudności
- wymioty
- zaburzenia miesiączkowania
- częste zakażenia dróg moczowych bez ustalonej etiologii
OBJAWY NERWICOWE
- wtórne moczenie nocne
- zanieczyszczanie się kałem
- zaburzenia snu
- koszmary senne
- lęki i fobie
PROBLEMY SZKOLNE
- zaburzenia koncentracji uwagi
- nagłe obniżenie wyników w nauce
- unikanie zajęć wychowania fizycznego
- problemy w relacjach rówieśniczych
DCP: Jakie konsekwencje powstają u dzieci w wyniku doświadczenia nadużycia seksualnego?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Finkelhor i Brown wyróżniają 4 kategorie emocjonalnych zakłóceń u dzieci wykorzystywanych seksualnie. Oto one:
- Poczucie winy
- Poczucie bezsilności
- Stratę i porzucenie
- Fragmentaryzację doświadczenia cielesnego
- Stygmatyzację
- Erotyzację
- Zachowanie destrukcyjne
- Zaburzenia dysocjacyjne/ osobowość wieloraka
- Zaburzenia relacji przywiązania.
DCP: Jak wygląda praca psychoterapeutyczna z dzieckiem po nadużyciu seksualnym?
Magdalena Kudyba-Jasińska: Pracę kliniczną z dziećmi po urazach można podzielić na 4 główne dziedziny:
- Komunikowanie się, dziecko uczy się określania i wyrażania złożonych uczuć
- Porządkowanie doznań, dziecko Bad swoje rozumienie tego, co mu się zdarzyło
- Edukacja, dziecko uczy się rozumienia konkretnych elementów traumatycznych zdarzeń
- Przywracanie właściwych proporcji, dziecko przyjmuje do wiadomości i akceptuje swoje doświadczenie, jako coś, co się po prostu przydarzyło.
Zapraszamy do zapisania się na szkolenie:
https://dcp.wroclaw.pl/otwarte-szkolenia-terapeutyczne-zgloszenie?action=zgloszenie&id=2130