Trwają zapisy na Studium Terapii Rodzin - XXVIII edycja - Jesień 2023!
Terminy szkolenia: 14.10.2023, 15.10.2023, 18.11.2023, 19.11.2023, 16.12.2023, 17.12.2023, 13.01.2024, 14.01.2024, 17.02.2024, 18.02.2024, 02.03.2024, 03.03.2024, 06.04.2024, 07.04.2024, 11.05.2024, 12.05.2024, 08.06.2024, 09.06.2024
Liczba dni: 18
Godziny zajęć: 09:00-16:00
Wszystkie zjazdy studium odbędą się w formie online (Zoom)
Cena: 4600 zł
Celem Studium Terapii Rodzin jest poszerzenie wiedzy w zakresie systemowego rozumienia rodziny i nabycie umiejętności metod diagnozy i terapii rodzin. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z podstawowymi zasadami pracy z rodziną i głównymi szkołami terapii rodzin. W trakcie szkolenia uczestnicy rozwiną umiejętności psychoterapeutyczne w pracy z rodziną (budowanie kontraktu terapeutycznego z rodziną, prowadzenie procesu terapeutycznego, pracy z genogramem). Zapoznają się z technikami i metodami stosowanymi w systemowej terapii rodzin, omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu psychopatologii i psychoterapii rodzin. W trakcie szkolenia uczestnicy pracować będą metodami warsztatowymi, a praca nad przypadkami i zajęcia superwizyjne umożliwią praktyczne przyswojenie nabytych wiadomości. Podstawą teoretyczną szkolenia jest systemowa terapia rodzin. Absolwenci STR uzyskują kwalifikacje niezbędne do prowadzenia terapii rodzin.
Ilość godzin:
Studium Terapii Rodzin obejmuje 180 godzin dydaktycznych realizowanych w trakcie 9 zjazdów weekendowych (sobota, niedziela) odbywających się przeważnie raz w miesiącu.
Adresaci:
Adresatami Studium Terapii Rodzin są psycholodzy, pedagodzy, pracownicy socjalni, lekarze oraz studenci (ostatnich lat studiów: psychologia, pedagogika, resocjalizacja) pragnący rozwijać swoje umiejętności w zakresie pracy terapeutycznej z rodziną.
Program:
Zjazd I
Systemowa terapia rodzin - wprowadzenie do problematyki.
1. Podstawowe pojęcia dotyczące rodziny.
2. Funkcje rodziny.
3. Charakterystyka systemu rodzinnego, systemowe rozumienie procesów w rodzinie.
4. Cykl życia rodziny.
5. Fazy rozwoju rodziny i zadania rozwojowe.
6. Wzorce relacji w rodzinie.
7. Rodzina i kryzys. Rodzaje kryzysów i radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi w rodzinie.
8. Rozwój terapii rodzin. Strukturalna terapia rodzin (podejście Minuchina). Strategiczna terapia rodzin.
9. Zastosowanie terapii rodzin.
Zjazd II
Systemowa terapia rodzin - komunikacja w rodzinie.
1. Komunikacja w rodzinie.
2. Systemowa funkcja zachowań objawowych w kontekście faz cyklu życia rodziny.
3. Procesy emocjonalne w rodzinie (podejście Bowena).
4. Etos rodzinny, mity i rytuały rodzinne, pojęcie lojalności.
5. Przekazy międzypokoleniowe i proces delegowania.
6. Strategie rodzinne.
Zjazd III
Systemowa terapia rodzin - umiejętności psychoterapeutyczne.
1. Kontakt pacjent-terapeuta. Charakterystyka procesu terapeutycznego.
2. Zasady prowadzenia wywiadu z rodziną. Diagnoza rodziny.
3. Kontrakt terapeutyczny w terapii rodzin. Formułowanie celu terapii.
4. Zasady prowadzenia pierwszej sesji rodzinnej.
5. Główne zasady pracy z rodziną. Charakterystyka procesu terapii rodzin.
6. Typy klientów w terapii.
7. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu).
8. Neutralność, cyrkularność.
9. Koterapia i zespół terapeutyczny.
10. Metody diagnozy rodziny oraz techniki pracy z rodziną (mapa przestrzeni życiowej rodziny, praca z rodziną przy użyciu genogramu, rzeźba rodzinna, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby,pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe).
Zjazd IV
Systemowa terapia rodzin - terapia dzieci i młodzieży.
1. Diagnoza funkcjonowania rodziny.
2. Praca z geneogramem rodziny.
3. Wzorce funkcjonowania w rodzinie.
4. Spojrzenie ekologiczne na dziecko i jego symptomy.
5. Poszukiwanie zasobów i rozwiązań.
6. Charakterystyka problemów dzieci i młodzieży: problemy wieku rozwojowego, zaburzenia zachowania CD/ADHD, zachowania agresywne i autoagresywne, zaburzenia nastroju i próby suicydalne, zaburzenia lękowe, zaburzenia psychosomatyczne.
7. Kontrakt terapeutyczny z rodziną.
8. Formułowanie hipotez.
9. Techniki i metody pracy terapeutycznej z rodziną z dzieckiem (komunikacja, przerwanie wzorca, przepisanie wzorca zachowań i zamiana ról, reframing, zadania domowe, zalecenia symptomu, interwencje wprost, zlecenia paradoksalne, paradoksalne wyhamowanie, psychodrama, rzeźba rodzinna, kolaż rodziny, rysunek i zabawa w terapii).
10. Praca superwizyjna.
Zjazd V
Systemowa terapia rodzin - terapia zaburzeń odżywiania.
1. Obraz kliniczny zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się.
2. Diagnostyka zaburzeń odżywiania się.
3. Perspektywa rodzinna, a pojawienie się zaburzeń odżywiania się.
4. Rozumienie problemów w anoreksji i bulimii.
5. Diagnoza rodziny. Konstruowanie hipotez. Praca z genogramem. Komunikacja w rodzinie.
6. Charakterystyka funkcjonowania rodziny „anorektycznej”.
7. Charakterystyka funkcjonowania rodziny „bulimicznej”.
8. Zaburzenia odżywiania się w perspektywie kulturowej i społecznej.
9. Terapia rodzinna zaburzeń odżywiania się.
10. Podstawowe zasady i założenia w terapii rodzinnej zaburzeń odżywiania: anoreksji, bulimii i kompulsywnym objadaniu się.
11. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej zaburzeń odżywiania.
12. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej pacjentów z bulimia i anoreksją.
13. Superwizja.
Zjazd VI
Systemowa terapia rodzin - przemoc i uzależnienia.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - przemoc i uzależnienia w rodzinie.
2. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji uzależnienia.
3. Zjawisko przemocy w rodzinie - charakterystyka problemu.
4. Tworzenie map systemów rodzinnych - genogramy.
5. Wzorce rodziny.
6. Komunikacja w rodzinie.
7. Interpretacja struktury rodziny.
8. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
9. Rola symptomów.
10. Rodzaje zleceń w terapii rodziny z problemem uzależnienia i przemocy.
11. Podstawowe zasady i założenia w terapii rodzinnej z problemem przemocy i uzależnienia.
12. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem przemocy i uzależnienia.
13. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
14. Superwizja.
Zjazd VII
Systemowa terapia rodzin - rozwód, adopcja, rodzina zrekonstruowana.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - konflikty małżeńskie, rozwód.
2. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji rozwodu.
3. Fazy rozwodu. Konsekwencje rozwodu - dzieci i dorośli.
4. Funkcjonowanie rodzin adopcyjnych i rodzin zrekonstruowanych.
5. Zmiany w rodzinie.
6. Tworzenie map systemów rodzinnych - genogramy.
7. Wzorce rodziny. Komunikacja w rodzinie. Interpretacja struktury rodziny.
8. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
9. Konflikty.
10. Funkcja symptomów.
11. Triady i hierarchia w rodzinie, koalicje międzypokoleniowe.
12. Cykl życia rodzinnego.
13. Podstawowe zasady i założenia w terapii par.
14. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.
15. Rodzaje zleceń w terapii rodziny.
16. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.
17. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
18. Superwizja.
Zjazd VIII
Systemowa terapia rodzin - strata i żałoba w rodzinie.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - strata i żałoba w rodzinie.
2. Charakterystyka reakcji żałoby i jej stadia.
3. Reakcje na stratę, mechanizmy obronne w procesie żałoby.
4. Funkcjonowanie rodziny w straty żałoby.
5. Nieprzeżyta żałoba i jej konsekwencje - dzieci i dorośli. Przerwana żałoba, zaprzeczenie straty.
6. Podejście transgeneracyjne: znaczenie rodziny pochodzenia, poprzednich pokoleń.
7. Mity rodzinne, przekazy trans generacyjne w rodzinie.
8. Rytuały i symbole.
9. Praca z genogramem.
10. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji straty i żałoby.
11. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej w sytuacji żałoby.
12. Technika „zoperacjonalizowanej żałoby”.
13. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
14. Superwizja.
Zjazd IX
Systemowa terapia rodzin - zaburzenia psychiczne.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - zaburzenia psychiczne.
2. Systemowe rozumienie zaburzeń lękowych.
3. Systemowe rozumienie zaburzeń depresyjnych.
4. Systemowe rozumienie zaburzeń psychotycznych.
5. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji zaburzeń psychicznych.
6. Społeczny konstrukcjonizm.
7. Tworzenie map systemów rodzinnych- genogramy. Triady i hierarchia w rodzinie, koalicje międzypokoleniowe. Cykl życia rodzinnego.
8. Wzorce rodziny. Komunikacja w rodzinie. Interpretacja struktury rodziny.
9. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
10. Funkcja symptomów.
11. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w leczeniu zaburzeń psychicznych.
12. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
13. Interwencja systemowa.
14. Podejście narracyjne - eksternalizacja problemu, skracanie czasu, pytania komplementarne, podważanie wyobrażeń społecznych, karykatura i seriale rodzinne.
15. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej .
16. Superwizja.
Trenerzy:
Zajęcia w Studium Terapii Rodzin prowadzone są przez doświadczonych trenerów mających w swoim dorobku prowadzenie dziesiątek warsztatów i szkoleń w DCP, jak również szkoleń na zamówienie instytucji i firm. Nasi wykładowcy to certyfikowani psycholodzy i psychiatrzy, wieloletni praktycy terapii indywidualnej i terapii grupowej, pracownicy Uczelni Wyższych, pracownicy szpitali i przychodni zdrowia.
Agnieszka Juszczyk-Mirek - psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej biegły sądowy w zakresie psychologii klinicznej dzieci i dorosłych oraz seksuologii, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. Specjalizuje się w diagnozie i opiniowaniu w sprawach karnych - ofiar i sprawców gwałtów, molestowania i innych przestępstw seksualnych, w sprawach rodzinnych i cywilnych- związanych z metrykalną zmianą płci osób transseksualnych, o ubezwłasnowolnienie i w sprawach odszkodowawczych Współpracuje w zakresie opiniowania z sądami okręgowymi i rejonowymi we Wrocławiu, Legnicy, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Kłodzku, Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim, Katowicach, opolu, Łodzi, Warszawie. Kwalifikacje i doświadczenie w obszarze opiniowania, oceny zeznań świadków, diagnozy psychologicznej i seksuologicznej, typowania sprawców, psychologii sądowej i seksuologii sądowej zdobywała w trakcie studiów i szkoleń specjalistycznych: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Ekspertyz Sadowych im. Prof. Jana Sehna w Krakowie, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie, Fundacja Dzieci Niczyje, oraz na licznych konferencjach i szkoleniach Sekcji Seksuologii Sądowej Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, Pracowni Seksuologii Klinicznej i Społecznej Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu. Prowadzi interwencję kryzysową, psychoterapię systemową indywidualną, grupową, terapię rodzin i par, zajęcia psychoedukacyjne i szkolenia. Pracuje w ujęciu systemowym z rodzinami z zaburzeniami psychotycznymi, zaburzeniami odżywiania, zaburzeniami psychosomatycznymi. Specjalizuje się w terapii zaburzeń lękowych, depresyjnych, psychotycznych, psychoterapii zaburzeń seksualnych, zaburzeń ASD I PTSD. Prowadzi sesje debriefingowe Critical Incident Stress Debriefing (CISD) dla specjalistów zajmujących się zawodowo ratownictwem i interwencją kryzysową oraz ofiar, grup dotkniętych kryzysem. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, International Critical Incident Stress Foundation (ICISF), International Association for Suicide Prevention (IASP). Pracuje w kilku Poradniach Zdrowia Psychicznego. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe w zakresie Seksuologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W zakresie umiejętności psychoterapeutycznych kształciła się także w Szkole Terapeutycznej Psychoterapia Systemowa Indywidualna i Rodzinna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej , Terapia Rodzin - Polski Instytut Ericksonowski, Terapia Małżeństw i Par - Polski Instytut Ericksonowski, Szkoła Psychoterapii CBT Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie, Studium metod pracy z ofiarami przemocy seksualnej, ich rodzinami i opiekunami - Fundacja Dzieci Niczyje, Studium Opiniowania Psychologiczno-Sądowego - Fundacja Dzieci Niczyje, Seksuologia Kliniczna i Seksuologia Sądowa Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. Od przeszło 15 lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla specjalistów pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii mi.n w ramach Studium Psychologii Sądowej, oraz szkolenia dla sędziów i prokuratorów, biegłych sądowych z Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów OZSS z ośrodków w całej Polsce. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
Małgorzata Osipczuk - psycholog, psychoterapeuta systemowy, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, certyfikowany instruktor i specjalista terapii uzależnień Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Specjalizuje się w terapii indywidualnej, rodzin i par w ujęciu systemowym z problemem przemocy, uzależnień, zaburzeń lękowych, straty i żałoby. W pracy zawodowej związana z Wojewódzkim Ośrodkiem Terapii Uzależnień i Współuzależnienia - oddział stacjonarny długoterminowy dla osób uzależnionych od narkotyków w Toruniu, Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 1 we Wrocławiu, Poradnią Terapii Uzależnień i Współuzależnienia we Wrocławiu, Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Oławie, Stowarzyszeniem INTRO. Umiejętności psychoterapeutyczne kształciła m.in. w: Studium Pomocy Psychologicznej - Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Szkole Terapeutycznej Psychoterapia Systemowa Indywidualna i Rodzinna WTTS (ukończony kurs podstawowy i kurs zaawansowany), Szkole Terapeutycznej Polskiego Instytutu Ericksonowskiego.
Anna Resler-Moskwa - psycholog, psychoterapeutka, certyfikowany terapeuta poznawczo-behawioralny, terapeuta systemowy, członek Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczej i Behawioralnej. Pracuje z dziećmi, młodzieżą i rodzinami w Oddziale Dziennym przy Samodzielnym Publicznym Dziecięcym Szpitalu Klinicznym w Warszawie, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, współpracuje z Fundacją Warto Wiedzieć, z Centrum CBT w Warszawie, Dolnośląskim Centrum Psychoterapii we Wrocławiu. Umiejętności psychoterapeutyczne kształciła m.in. w: Szkole Wyższej Psychologii Społecznej SWPS w Warszawie, Szkole Psychoterapeutycznej Poznawczo-Behawioralnej CBT w Warszawie, Szkole Psychoterapeutycznej Psychoterapii Systemowej Indywidualnej i Rodzinnej Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej w Poznaniu (kurs podstawowy i kurs zaawansowany), oraz w trakcie innych szkoleń specjalistycznych z zakresu diagnozy i psychoterapii. Od kilku lat prowadzi treningi i warsztaty m.in. z zakresu komunikacji, asertywności, umiejętności społecznych oraz sztuki prezentacji dla wychowawców, nauczycieli i firm. Autorka książek i artykułów w literaturze naukowej i popularno-naukowej.
Joanna Czajkowska - jestem absolwentką Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii Systenowej w Krakowie. Ukończyłam szkolenie w zakresie MMPI / MMPI-2 - badanie, interpretacja i opracowanie wyników. Posiadam również uprawnienia pedagogiczne. Obecnie pracuję w Centrum Neuropsychiatrii NEUROMED we Wrocławiu, w Poradni dla Osób z Autyzmem dziecięcym oraz w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii przy ul. Powstańców Śląskich 28/30. Do moich obowiązków należy diagnostyka w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu, terapia oraz wspomaganie rozwoju dzieci. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywałam podczas pracy w Klinice Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej, Oddziale Intensywnej Terapii Dziecięcej, Klinice Pediatrii i Chorób Infekcyjnych, Klinice Chirurgii i Urologii Dziecięcej, Poradni Zdrowia psychicznego, Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym iw czasie współpracy z Polskim Towarzystwem Walki z Mukowiscydozą oraz stowarzyszeniem „Wspólnie”- na rzecz dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi. Długoletnia praca z pacjentem wykształciła we mnie nie tylko wysoki poziom empatii ale również odporność na sytuacje stresowe w których im towarzyszyłam. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.
Zapisy bezpośrednio przez naszą stronę lub telefonicznie: 71 332 36 70
Zapraszamy na podstronę Studium Terapii Rodzin!