Przyjmujemy zapisy na
STUDIUM TERAPII RODZIN
XXVIII edycja - Jesień 2023
- Terminy szkolenia: 14.10.2023, 15.10.2023, 18.11.2023, 19.11.2023, 16.12.2023, 17.12.2023, 13.01.2024, 14.01.2024, 17.02.2024, 18.02.2024, 02.03.2024, 03.03.2024, 06.04.2024, 07.04.2024, 11.05.2024, 12.05.2024, 08.06.2024, 09.06.2024
- Liczba dni szkolenia: 18 (9 zjazdów)
- Godziny zajęć: 09:00-16:00
- Wszystkie zjazdy studium odbedą się w formie ONLINE (platforma Zoom)
INFO OGÓLNE:
Celem Studium Terapii Rodzin jest poszerzenie wiedzy w zakresie systemowego rozumienia rodziny i nabycie umiejętności metod diagnozy i terapii rodzin. Uczestnicy będą mieli okazję zapoznać się z podstawowymi zasadami pracy z rodziną, głównymi szkołami terapii rodzin. W trakcie szkolenia uczestnicy rozwiną umiejętności psychoterapeutyczne w pracy z rodziną (budowanie kontraktu terapeutycznego z rodziną, prowadzenie procesu terapeutycznego, pracy z genogramem). Zapoznają się z technikami i metodami stosowanymi w systemowej terapii rodzin, omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu psychopatologii i psychoterapii rodzin. W trakcie szkolenia uczestnicy pracować będą metodami warsztatowymi, a praca nad przypadkami i zajęcia superwizyjne umożliwią praktyczne przyswojenie nabytych wiadomości. Podstawą teoretyczną szkolenia jest systemowa terapia rodzin. Absolwenci studium STR uzyskują kwalifikacje niezbędne do prowadzenia terapii rodzin.
Ilość godzin
Studium Terapii Rodzin obejmuje 180 godzin dydaktycznych realizowanych w trakcie 9 zjazdów weekendowych (sobota, niedziela) odbywających się przeważnie raz w miesiącu.
Uczestnicy Studium po ukończeniu całego cyklu szkoleniowego otrzymują zaświadczenie ukończenia Studium. Program Studium jest zgodny ze standardami sekcji psychoterapii PTP, a uzyskane w ramach Studium zaświadczenie może być włączone w poczet innych szkoleń z zakresu psychoterapii, realizowanych przez kandydatów na drodze uzyskania certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Wymogi formalne przystąpienia do procedury uzyskiwania oraz odnawiania ważności certyfikatów psychoterapeuty i superwizora psychoterapii Polskiego Towarzystwa Psychologicznego określa uchwała Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego z dnia 18 listopada 2009 r.
ADRESACI:
Adresatami Studium Terapii Rodzin są psycholodzy, pedagodzy, pracownicy socjalni, lekarze oraz studenci (ostatnich lat studiów: psychologia, pedagogika, resocjalizacja) pragnący rozwijać swoje umiejętności w zakresie pracy terapeutycznej z rodziną.
PROGRAM:
Zjazd I
Systemowa terapia rodzin - wprowadzenie do problematyki.
1. Podstawowe pojęcia dotyczące rodziny.
2. Funkcje rodziny.
3. Charakterystyka systemu rodzinnego, systemowe rozumienie procesów w rodzinie.
4. Cykl życia rodziny.
5. Fazy rozwoju rodziny i zadania rozwojowe.
6. Wzorce relacji w rodzinie.
7. Rodzina i kryzys. Rodzaje kryzysów i radzenie sobie z sytuacjami kryzysowymi w rodzinie.
8. Rozwój terapii rodzin. Strukturalna terapia rodzin (podejście Minuchina). Strategiczna terapia rodzin.
9. Zastosowanie terapii rodzin.
Zjazd II
Systemowa terapia rodzin - komunikacja w rodzinie.
1. Komunikacja w rodzinie.
2. Systemowa funkcja zachowań objawowych w kontekście faz cyklu życia rodziny.
3. Procesy emocjonalne w rodzinie (podejście Bowena).
4. Etos rodzinny, mity i rytuały rodzinne, pojęcie lojalności.
5. Przekazy międzypokoleniowe i proces delegowania.
6. Strategie rodzinne.
Zjazd III
Systemowa terapia rodzin - umiejętności psychoterapeutyczne.
1. Kontakt pacjent-terapeuta. Charakterystyka procesu terapeutycznego.
2. Zasady prowadzenia wywiadu z rodziną. Diagnoza rodziny.
3. Kontrakt terapeutyczny w terapii rodzin. Formułowanie celu terapii.
4. Zasady prowadzenia pierwszej sesji rodzinnej.
5. Główne zasady pracy z rodziną. Charakterystyka procesu terapii rodzin.
6. Typy klientów w terapii.
7. Konstruowanie hipotez (geneza i funkcja problemu, rozwiązanie problemu).
8. Neutralność, cyrkularność.
9. Koterapia i zespół terapeutyczny.
10. Metody diagnozy rodziny oraz techniki pracy z rodziną (mapa przestrzeni życiowej rodziny, praca z rodziną przy użyciu genogramu, rzeźba rodzinna, pytania cyrkularne, pytania o wyjątki, pytania o zasoby,pytania refleksyjne, reframing, personalizacja i eksternalizacja, budowanie metafor terapeutycznych, symbole i rytuały, techniki paradoksalne, interwencje systemowe).
Zjazd IV
Systemowa terapia rodzin - terapia dzieci i młodzieży.
1. Diagnoza funkcjonowania rodziny.
2. Praca z geneogramem rodziny.
3. Wzorce funkcjonowania w rodzinie.
4. Spojrzenie ekologiczne na dziecko i jego symptomy.
5. Poszukiwanie zasobów i rozwiązań.
6. Charakterystyka problemów dzieci i młodzieży: problemy wieku rozwojowego, zaburzenia zachowania CD/ADHD, zachowania agresywne i autoagresywne, zaburzenia nastroju i próby suicydalne, zaburzenia lękowe, zaburzenia psychosomatyczne.
7. Kontrakt terapeutyczny z rodziną.
8. Formułowanie hipotez.
9. Techniki i metody pracy terapeutycznej z rodziną z dzieckiem (komunikacja, przerwanie wzorca, przepisanie wzorca zachowań i zamiana ról, reframing, zadania domowe, zalecenia symptomu, interwencje wprost, zlecenia paradoksalne, paradoksalne wyhamowanie, psychodrama, rzeźba rodzinna, kolaż rodziny, rysunek i zabawa w terapii).
10. Praca superwizyjna.
Zjazd V
Systemowa terapia rodzin - terapia zaburzeń odżywiania.
1. Obraz kliniczny zaburzeń odżywiania - anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się.
2. Diagnostyka zaburzeń odżywiania się.
3. Perspektywa rodzinna, a pojawienie się zaburzeń odżywiania się.
4. Rozumienie problemów w anoreksji i bulimii.
5. Diagnoza rodziny. Konstruowanie hipotez. Praca z genogramem. Komunikacja w rodzinie.
6. Charakterystyka funkcjonowania rodziny „anorektycznej”.
7. Charakterystyka funkcjonowania rodziny „bulimicznej”.
8. Zaburzenia odżywiania się w perspektywie kulturowej i społecznej.
9. Terapia rodzinna zaburzeń odżywiania się.
10. Podstawowe zasady i założenia w terapii rodzinnej zaburzeń odżywiania: anoreksji, bulimii i kompulsywnym objadaniu się.
11. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej zaburzeń odżywiania.
12. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej pacjentów z bulimia i anoreksją.
13. Superwizja.
Zjazd VI
Systemowa terapia rodzin - przemoc i uzależnienia.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - przemoc i uzależnienia w rodzinie.
2. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji uzależnienia.
3. Zjawisko przemocy w rodzinie - charakterystyka problemu.
4. Tworzenie map systemów rodzinnych - genogramy.
5. Wzorce rodziny.
6. Komunikacja w rodzinie.
7. Interpretacja struktury rodziny.
8. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
9. Rola symptomów.
10. Rodzaje zleceń w terapii rodziny z problemem uzależnienia i przemocy.
11. Podstawowe zasady i założenia w terapii rodzinnej z problemem przemocy i uzależnienia.
12. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem przemocy i uzależnienia.
13. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
14. Superwizja.
Zjazd VII
Systemowa terapia rodzin - rozwód, adopcja, rodzina zrekonstruowana.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - konflikty małżeńskie, rozwód.
2. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji rozwodu.
3. Fazy rozwodu. Konsekwencje rozwodu - dzieci i dorośli.
4. Funkcjonowanie rodzin adopcyjnych i rodzin zrekonstruowanych.
5. Zmiany w rodzinie.
6. Tworzenie map systemów rodzinnych - genogramy.
7. Wzorce rodziny. Komunikacja w rodzinie. Interpretacja struktury rodziny.
8. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
9. Konflikty.
10. Funkcja symptomów.
11. Triady i hierarchia w rodzinie, koalicje międzypokoleniowe.
12. Cykl życia rodzinnego.
13. Podstawowe zasady i założenia w terapii par.
14. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.
15. Rodzaje zleceń w terapii rodziny.
16. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej z problemem rozwodu, adopcji, rodziny zrekonstruowanej.
17. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
18. Superwizja.
Zjazd VIII
Systemowa terapia rodzin - strata i żałoba w rodzinie.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - strata i żałoba w rodzinie.
2. Charakterystyka reakcji żałoby i jej stadia.
3. Reakcje na stratę, mechanizmy obronne w procesie żałoby.
4. Funkcjonowanie rodziny w straty żałoby.
5. Nieprzeżyta żałoba i jej konsekwencje - dzieci i dorośli. Przerwana żałoba, zaprzeczenie straty.
6. Podejście transgeneracyjne: znaczenie rodziny pochodzenia, poprzednich pokoleń.
7. Mity rodzinne, przekazy trans generacyjne w rodzinie.
8. Rytuały i symbole.
9. Praca z genogramem.
10. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w sytuacji straty i żałoby.
11. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej w sytuacji żałoby.
12. Technika „zoperacjonalizowanej żałoby”.
13. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej.
14. Superwizja.
Zjazd IX
Systemowa terapia rodzin - zaburzenia psychiczne.
1. Praca z rodziną ze specyficznymi problemami - zaburzenia psychiczne.
2. Systemowe rozumienie zaburzeń lękowych.
3. Systemowe rozumienie zaburzeń depresyjnych.
4. Systemowe rozumienie zaburzeń psychotycznych.
5. Funkcjonowanie rodziny w sytuacji zaburzeń psychicznych.
6. Społeczny konstrukcjonizm.
7. Tworzenie map systemów rodzinnych- genogramy. Triady i hierarchia w rodzinie, koalicje międzypokoleniowe. Cykl życia rodzinnego.
8. Wzorce rodziny. Komunikacja w rodzinie. Interpretacja struktury rodziny.
9. Zasoby rodziny, obszary pozaproblemowe.
10. Funkcja symptomów.
11. Podstawowe zasady i założenia pracy z rodziną w leczeniu zaburzeń psychicznych.
12. Metody i techniki pracy w terapii rodzinnej w leczeniu zaburzeń psychicznych.
13. Interwencja systemowa.
14. Podejście narracyjne - eksternalizacja problemu, skracanie czasu, pytania komplementarne, podważanie wyobrażeń społecznych, karykatura i seriale rodzinne.
15. Case study - praca nad przypadkami, opisy terapii rodzinnej .
16. Superwizja.
TRENERZY:
Zajęcia w Studium Terapii Rodzin prowadzone są przez doświadczonych trenerów mających w swoim dorobku prowadzenie dziesiątek warsztatów i szkoleń w DCP, jak również szkoleń na zamówienie instytucji i firm. Nasi wykładowcy to certyfikowani psycholodzy i psychiatrzy, wieloletni praktycy terapii indywidualnej i terapii grupowej, pracownicy Uczelni Wyższych, pracownicy szpitali i przychodni zdrowia.
- Agnieszka Juszczyk-Mirek - psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej biegły sądowy w zakresie psychologii klinicznej dzieci i dorosłych oraz seksuologii, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. Specjalizuje się w diagnozie i opiniowaniu w sprawach karnych - ofiar i sprawców gwałtów, molestowania i innych przestępstw seksualnych, w sprawach rodzinnych i cywilnych- związanych z metrykalną zmianą płci osób transseksualnych, o ubezwłasnowolnienie i w sprawach odszkodowawczych Współpracuje w zakresie opiniowania z sądami okręgowymi i rejonowymi we Wrocławiu, Legnicy, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Kłodzku, Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim, Katowicach, opolu, Łodzi, Warszawie. Kwalifikacje i doświadczenie w obszarze opiniowania, oceny zeznań świadków, diagnozy psychologicznej i seksuologicznej, typowania sprawców, psychologii sądowej i seksuologii sądowej zdobywała w trakcie studiów i szkoleń specjalistycznych: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Ekspertyz Sadowych im. Prof. Jana Sehna w Krakowie, Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego w Warszawie, Fundacja Dzieci Niczyje, oraz na licznych konferencjach i szkoleniach Sekcji Seksuologii Sądowej Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, Pracowni Seksuologii Klinicznej i Społecznej Instytutu Psychologii UAM w Poznaniu. Prowadzi interwencję kryzysową, psychoterapię systemową indywidualną, grupową, terapię rodzin i par, zajęcia psychoedukacyjne i szkolenia. Pracuje w ujęciu systemowym z rodzinami z zaburzeniami psychotycznymi, zaburzeniami odżywiania, zaburzeniami psychosomatycznymi. Specjalizuje się w terapii zaburzeń lękowych, depresyjnych, psychotycznych, psychoterapii zaburzeń seksualnych, zaburzeń ASD I PTSD. Prowadzi sesje debriefingowe Critical Incident Stress Debriefing (CISD) dla specjalistów zajmujących się zawodowo ratownictwem i interwencją kryzysową oraz ofiar, grup dotkniętych kryzysem. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, International Critical Incident Stress Foundation (ICISF), International Association for Suicide Prevention (IASP). Pracuje w kilku Poradniach Zdrowia Psychicznego. Ukończyła psychologię na Uniwersytecie Wrocławskim oraz studia podyplomowe w zakresie Seksuologii na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W zakresie umiejętności psychoterapeutycznych kształciła się także w Szkole Terapeutycznej Psychoterapia Systemowa Indywidualna i Rodzinna Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej , Terapia Rodzin - Polski Instytut Ericksonowski, Terapia Małżeństw i Par - Polski Instytut Ericksonowski, Szkoła Psychoterapii CBT Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie, Studium metod pracy z ofiarami przemocy seksualnej, ich rodzinami i opiekunami - Fundacja Dzieci Niczyje, Studium Opiniowania Psychologiczno-Sądowego - Fundacja Dzieci Niczyje, Seksuologia Kliniczna i Seksuologia Sądowa Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego w Warszawie. Od przeszło 15 lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla specjalistów pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii mi.n w ramach Studium Psychologii Sądowej, oraz szkolenia dla sędziów i prokuratorów, biegłych sądowych z Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów OZSS z ośrodków w całej Polsce. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, Polskiego Towarzystwa Seksuologicznego, Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej.
- Małgorzata Osipczuk - psycholog, psychoterapeuta systemowy, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, certyfikowany instruktor i specjalista terapii uzależnień Polskiej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Specjalizuje się w terapii indywidualnej, rodzin i par w ujęciu systemowym z problemem przemocy, uzależnień, zaburzeń lękowych, straty i żałoby. W pracy zawodowej związana z Wojewódzkim Ośrodkiem Terapii Uzależnień i Współuzależnienia - oddział stacjonarny długoterminowy dla osób uzależnionych od narkotyków w Toruniu, Samodzielnym Publicznym Szpitalu Klinicznym nr 1 we Wrocławiu, Poradnią Terapii Uzależnień i Współuzależnienia we Wrocławiu, Niepublicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej w Oławie, Stowarzyszeniem INTRO. Umiejętności psychoterapeutyczne kształciła m.in. w: Studium Pomocy Psychologicznej - Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie - Instytut Psychologii Zdrowia Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Szkole Terapeutycznej Psychoterapia Systemowa Indywidualna i Rodzinna WTTS (ukończony kurs podstawowy i kurs zaawansowany), Szkole Terapeutycznej Polskiego Instytutu Ericksonowskiego.
- Rafał Pietrzyk - psycholog, psychoterapeuta systemowy, trener Treningu Zastępowania Agresji (ART), absolwent Szkoły Trenerów Treningu Psychologicznego w Krakowskim Ośrodku Terapii. Specjalizuje się w terapii indywidualnej, rodzin, dzieci i młodzieży w ujęciu systemowym z problemem, zaburzeń zachowania, zaburzeń wieku rozwojowego, zaburzeń odżywiania, zaburzeń lękowych, straty i żałoby. Umiejętności psychoterapeutyczne kształcił m.in. w Szkole Terapeutycznej Psychoterapia Systemowa Indywidualna i Rodzinna - Wielkopolskie Towarzystwo Terapii Systemowej (ukończony kurs podstawowy i kurs zaawansowany). Ukończył liczne szkolenia terapeutyczne w Polskim Instytucie Ericksonowski oraz szkolenia w zakresie diagnozy i terapii ADHD prowadzone przez Centrum Terapii Poznawczo-Behawioralnej CBT w Warszawie. Doświadczenie zawodowe w pracy z młodzieżą i dziećmi zdobywa pracując jako psychoterapeuta w Instytucie Terapii i Ustawień Systemowych, w Centrum Rehabilitacyjno-Readaptacyjnym Nadzieja, oraz w Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Joanna Czajkowska - Jestem absolwentką Instytutu Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Systemowej Terapii Rodzin w Ośrodku Psychoterapii Systenowej w Krakowie. Ukończyłam szkolenie w zakresie MMPI / MMPI-2 - badanie, interpretacja i opracowanie wyników. Posiadam również uprawnienia pedagogiczne. Obecnie pracuję w Centrum Neuropsychiatrii NEUROMED we Wrocławiu, w Poradni dla Osób z Autyzmem dziecięcym oraz w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii przy ul. Powstańców Śląskich 28/30. Do moich obowiązków należy diagnostyka w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu, terapia oraz wspomaganie rozwoju dzieci. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywałam podczas pracy w Klinice Transplantacji Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej, Oddziale Intensywnej Terapii Dziecięcej, Klinice Pediatrii i Chorób Infekcyjnych, Klinice Chirurgii i Urologii Dziecięcej, Poradni Zdrowia psychicznego, Uniwersyteckim Szpitalu Klinicznym i w czasie współpracy z Polskim Towarzystwem Walki z Mukowiscydozą oraz stowarzyszeniem „Wspólnie”- na rzecz dzieci z rzadkimi chorobami genetycznymi. Długoletnia praca z pacjentem wykształciła we mnie nie tylko wysoki poziom empatii, ale również odporność na sytuacje stresowe, w których im towarzyszyłam. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji.
CENA: 4600 zł
WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY I ZAPISZ SIĘ ONLINE!
REGULAMIN: dostępny tu!