Trwają zapisy na
Studium Mediacji
XXVI edycja - Jesień 2023
- Terminy szkolenia: 14.10.2023, 14.10.2023, 18.11.2023, 19.11.2023, 09.12.2023, 10.12.2023, 13.01.2024, 14.01.2024
- Liczba dni szkolenia: 8 (4 zjazdy)
- Godziny zajęć: 09:00-16:00
- Wszystkie zjazdy studium odbedą się w formie ONLINE (platforma Zoom)
INFO OGÓLNE:
Uczestnicy Studium Mediacji po ukończeniu całego cyklu szkoleniowego otrzymują zaświadczenia ukończenia Studium Mediacji Uzyskane w ramach Studium Mediacji zaświadczenie stanowi podstawę do samodzielnego wpisu na listy mediatorów sądowych w sprawach karnych i w sprawach nieletnich. Absolwenci Studium Mediacji zdobędą również kwalifikacje, które umożliwiają podejmowanie pracy mediacyjnej w instytucjach i organizacjach zajmujących się pomocą rodzinom w sytuacjach kryzysowych, będą mogli uzyskiwać wpis na listy mediatorów prowadzone przez organizacje pozarządowe – stowarzyszenia, fundacje, korporacje zawodowe itp., które są udostępniane sądom cywilnym i rodzinnym. Będą mogli także prowadzić własną działalność gospodarczą lub znaleźć zatrudnienie w istniejących ośrodkach mediacyjnych.Uzyskane w ramach Studium Mediacji zaświadczenie może być także włączone w poczet innych szkoleń z zakresu psychoterapii, realizowanych przez kandydatów na drodze uzyskania certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ilość godzin
Studium Mediacji obejmuje 80 godzin dydaktycznych realizowanych w trakcie 4 zjazdów weekendowych (sobota, niedziela) odbywających się przeważnie raz w miesiącu.
ADRESACI:
Adresatami Studium Mediacji są osoby z wyższym wykształceniem zainteresowane praktycznym wykorzystaniem wiedzy o konfliktach (szczególnie konflikcie rozwodowym, separacyjnym, konfliktach rodzicielskich w okresie porozwodowym, konfliktach gospodarczych) oraz nabyciem umiejętności mediacyjnych pomocnych w ich rozwiązywaniu. Studia skierowane są zwłaszcza do psychologów, pedagogów, socjologów, prawników, pracowników opieki społecznej, kuratorów sądowych i innych osób z wykształceniem humanistycznym zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji zawodowych mediatora, jak i pogłębieniem umiejętności rozwiązywania konfliktów.
PROGRAM:
Zjazd I
1. Wprowadzenie do mediacji.
2. Elementy psychologii konfliktu:
a) definicje konfliktu,
b) przyczyny/obszary konfliktów - koło konfliktu Moore’a,
c) dynamika konfliktu,
d) spostrzeganie w sytuacjach konfliktowych – typowe założenia,
e) strategie w konflikcie wg Thomasa,
f) kultura rozwiązania konfliktu,
g) konflikt jako szansa.
3. Procedury i metody rozwiązywania konfliktów – podobieństwa i różnice:
a) negocjacje,
b) mediacje,
c) arbitraż,
d) sąd.
4. Strategie psychologiczne w rozwiązywaniu konfliktów.
5. Elementy teorii negocjacji, podstawowe pojęcia negocjacyjne:
a) warunki procesu negocjacyjnego,
b) bariery w komunikacji i sposoby ich pokonywania,
c) metody negocjacji (miękka, twarda, oparta na zasadach),
d) paradygmat „wygrana-wygrana”,
e) struktura procesu negocjacji,
f) komunikacja w negocjacjach jako źródło wiedzy o oponencie,
g) techniki negocjacyjne,
h) metody manipulacji i sposoby radzenia sobie z nimi.
6. Definicja mediacji, jej cele i podstawowe zasady proceduralne:
a) neutralność,
b) bezstronność,
c) poufność,
d) dobrowolność
e) akceptowalność.
7. Rola mediatora:
a) neutralność w mediacjach a samoświadomość mediatora,
b) przebieg mediacji i jej zastosowanie,
c) odróżnienie mediacji od innych form pomocy rodzinie
(interwencja kryzysowa, terapia rodzin, poradnictwo rodzinne, praca socjalna z rodziną),
d) zastosowania mediacji w obszarach problemowych dotyczących rodzin.
8. Wskazania do podjęcia mediacji.
9. Przeciwskazania do podjęcia mediacji:
a) diagnoza adekwatności sporu do mediacji,
b) umiejętność oceny rodziny pod kątem zagrożenia przemocą.
10. Etapy mediacji i zadania mediatora w poszczególnych fazach. Metody i techniki w pracy mediatora rodzinnego:
a) etapy mediacji,
b) prowadzenie mediacji zgodnie z zasadami i etapami:
- monolog mediatora;
- budowanie autorytetu, ustalenia proceduralne;
- wstępne wystąpienia stron;
– gromadzenie i porządkowanie informacji, tworzenie agendy;
- analiza interesów i techniki usprawniania komunikacji i budowania zrozumienia między stronami.
11. Prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami mediacji. Ćwiczenia praktyczne.
12. Zawieranie kontraktu mediacyjnego. Ćwiczenia praktyczne:
a) mediacja kończąca się porozumieniem (ugodą),
b) mediacja niekończąca się porozumieniem (ugodą).
13. Proces analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją. Ćwiczenia praktyczne:
a) rozpoznanie wstępne,
b) ocena sytuacji,
c) określenie sposobu reakcji,
d) zakończenie (rozwiązanie) konfliktu.
14. Diagnoza sytuacji rodzinnej. Ćwiczenia praktyczne:
a) więź wewnątrzrodzinna,
b) postawy wychowawcze rodziców,
c) komunikacja w rodzinie,
d) stopień kontroli rodzicielskiej,
e) patologia i demoralizacja.
Zjazd II
1. Radzenie sobie z sytuacjami trudnymi w trakcie mediacji.
2. Metody i techniki w pracy mediatora rodzinnego:
a) emocje w mediacji,
b) praca z oporem,
c) manipulacje: intencja czy sytuacja,
d) analiza interesów stron,
e) techniki usprawniania komunikacji i budowania zrozumienia,
f) strategie radzenia sobie z impasem,
g) razem czy osobno: spotkania na osobności w mediacjach,
h) wypracowywanie opcji,
i) neutralność mediatora a dostarczanie informacji potrzebnych do skonstruowania porozumienia.
3. Prowadzenie sesji mediacyjnej. Ćwiczenia praktyczne.
4. Omówienie i ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem technik mediacyjnych (określanie definicji sytuacji (zakotwiczenie), pozytywne nastawienie siebie, nastawienie "w przyszłość", a nie "w przeszłość", pozytywna konotacja, przeciwdziałanie błędom w rozumieniu sytuacji, modelowanie, angażowanie, motywowanie, określenie odpowiedzialności za rozwiązanie problemu, określenie współzależności (BATNA), testowanie realności BATNY)
5. Prowadzenie sesji mediacyjnej. Ćwiczenia praktyczne.
6. Omówienie i ćwiczenia praktyczne z zastosowaniem technik mediacyjnych:
a) przeformułowywanie: - emocje --- > treść; - silne emocje ---> umiarkowane emocje; - negatywne intencje ---> pozytywne intencje; - negatywne skutki ---> pozytywne skutki,
b) przedefiniowywanie (negatywnej sytuacji w pozytywną - "framing"),
c) "dystansowanie",
d) separowanie,
e) odwołanie do wartości,
f) wytrącanie.
Zjazd III
1. Sytuacje trudne w prowadzeniu mediacji:
a) nierównowaga stron,
b) impas w mediacji,
c) współpraca z innymi specjalistami,
d) wykorzystywanie informacji od innych specjalistów,
e) umiejętność konstruowania porozumienia w sprawach rodzinnych,
f) testowanie realności rozwiązań,
g) warunki trwałości porozumienia,
h) umiejętność wspierania stron w kreatywnym poszukiwaniu opcji,
i) umiejętność wspierania stron w identyfikacji zasad i kryteriów podejmowania decyzji.
2. Omówienie i ćwiczenia praktyczne technik interwencyjnych w mediacji:
a) zabezpieczanie się przed kryzysem współdziałania,
b) zapewnienie bezpieczeństwa,
c) osłabienie obaw, niepokoju, strachu,
d) WATNA,
e) uwspólnianie (wydobywanie wszystkiego, co wspólne),
f) zastosowanie procedur i technik z zakresu rozwiązywania problemu.
3. Sporządzania porozumienia końcowego. Ćwiczenia praktyczne.
4. Elementy psychologii rodziny i jej zastosowanie w mediacji:
a) psychologiczne konsekwencje rozwodu dla dziecka i rodziców,
b) rozwód jako kryzys w perspektywie indywidualnej, diadycznej oraz rodzinnej; - wzory rodzicielstwa po rozwodzie; - funkcjonowanie rodziny w separacji,
c) wzory rodzicielstwa w rodzinach zrekonstruowanych,
d) analiza gotowości stron do mediacji.
5. Dziecko w mediacji:
a) dzieci a konflikt rodzicielski,
b) specyfika mediacji rodzinnych z dzieckiem,
c) reakcje dzieci na rozwód i separację oraz sposoby adaptacji do nowej sytuacji,
d potrzeby dzieci w sytuacji kryzysu rodziny,
e) ochrona interesów dziecka oraz formy i zakres włączania dzieci w proces mediacji rodzinnych.
6. Problem przemocy w rodzinie a praktyka mediacyjna (przemoc psychiczna, fizyczna, seksualna):
a) przemoc w rodzinie – diagnoza, dynamika relacji, konsekwencje,
b) postępowanie w sytuacji przemocy w rodzinie (czy mediacja zawsze wskazana – analiza alternatyw BATNA / WATNA; techniki pracy w mediacji),
c) skutki przemocy u ofiary,
d) skutki przemocy u sprawcy,
e) skutki prawne mediacji w stosunku do sprawcy,
f) prawa ofiary w procesie karnym,
g) mediacja a potrzeby ofiary.
Zjazd IV
1. Wiedza o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania procedur mediacyjnych:
a) podstawy prawne zastosowania procedur,
b) zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego,
c) zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości,
d) prowadzenie dokumentacji,
e) krajowe i międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego,
f) stosowanie procedur mediacyjnych w Polsce i na świecie - sprawy karne i cywilne,
g) podstawy prawa rodzinnego i opiekuńczego,
h) rodzina w sądzie (mediacja w postępowaniu cywilnym),
i) postępowanie rozwodowe, separacyjne i przed sądem opiekuńczym (władza rodzicielska, alimentacja, stosunki majątkowe w małżeństwie),
j) etyka w pracy mediatora.
2. Warsztat zamykający.
3. Symulacje mediacyjne.
4. Sesja informacji zwrotnych.
5. Superwizja mediowanych przypadków.
6. Podsumowanie.
7. Praktyka mediacyjna – jak ją prowadzić?
8. Źródła wiedzy o mediacji.
9. Tworzenie środowiska samopomocy mediatorów rodzinnych i współpraca z SMR, warunki wpisu na listę mediatorów stałych.
TRENERZY:
Zajęcia w Studium Mediacji prowadzone są przez doświadczonych trenerów mających w swoim dorobku prowadzenie od przeszło 15 lat warsztatów i szkoleń dla specjalistów pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii, oraz szkoleń na zamówienie instytucji i firm na terenie całej Polski. Nasi wykładowcy to certyfikowani psycholodzy, rekomendowani mediatorzy, prawnicy, wieloletni praktycy terapii indywidualnej i terapii grupowej, pracownicy Uczelni Wyższych i sądownictwa.
- Ewelina Kościukiewicz-Świerczewska - mediator, prawnik, terapeuta systemowy rodzin, trener Polskiego Centrum Mediacji, założyciel i prezes wrocławskiego oddziału Polskiego Centrum Mediacji. Mediator w sprawach cywilnych przy Sądzie Okręgowym we Wrocławiu. Wpisana również na listę mediatorów sądowych w sprawach karnych i w sprawach dla nieletnich. Wykładowca Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Wydział Prawa i Administracji, kierunek prawo. Ukończyła podyplomowe studia Akademia Mediatora w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej we Wrocławiu oraz specjalistyczne szkolenia z mediacji rodzinnych, szkolnych, cywilnych, gospodarczych, pracowniczych w Polskim Centrum Mediacji. Uczestniczyła w cyklu szkoleń Lider – NGO i w Szkole Trenerów Stowarzyszenia Centrum Edukacji Cel we Wrocławiu, Studium Terapii Rodzin w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii. Wolontariusz w Biurze Pomocy Prawnej. Od kilkunastu lat prowadzi również własną działalność mediatora. Z pasją propaguje idee mediacji jako sposób alternatywnego rozwiązywania sporów. Szczególnie bliska jest jej tematyka mediacji rodzinnych. Od kilku lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla specjalistów mediacji w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii mi.n w ramach Studium Mediacji. Od lat współpracuje z Dolnośląskim Centrum Psychotrapii prowadząć zjazdy z zakresu metod i technik wykorzystywanych w pracy mediatora rodzinnego, z technik usprawniania komunikacji i budowania zrozumienia. W trakcie zajęć omawia prowadzenie sesji mediacyjnej, które podoparte jest ćwiczeniami praktycznymi dla uczestników z zastosowaniem technik mediacyjnych. Porusza tematykę z wiedzy o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjnowania procedrur mediacyjnych.
- Anna Wojtasik - psycholog, mediator, historyk sztuki, wykładowca akademicki. Posiada wieloletnie doświadczenie zawodowe w prowadzeniu szkoleń i warsztatów z zakresu kontaktów interpersonalnych i społecznych. Od 2002 związana z Dolnośląską Szkołą Wyższą (DSW). Prowadzone przedmioty: Komunikacja interpersonalna, Komunikacja społeczna, Sztuka perswazji, Historia sztuki. Od 2017 kierownik Dolnośląskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy DSW. Zwolenniczka idei współpracy międzypokoleniowej – organizatorka wielu spotkań, wystaw i spektakli międzypokoleniowych. W trakcie zajęć na Studium Mediacji prowadzi rozpoczynający zjazd, w którym omawiane zostają elementy psychologii konfliku, procedury i metody rozwiązywania konfliktów-podobieństwa i róźnice , strategie psychologiczne w rozwiązywaniu konfliku, elementy negocjacyjne, metody manipulacji i sposoby radzenia sobie z nimi, definicje mediacji, jej cele i podstawowe zasady proceduralne, rola mediatora, wskazania do podjęcia mediacji, etapy mediacji i ich przebieg. Omawia tematykę prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami mediacji, zawieraniem kontrkatu mediacyjnego. Wprowadza uczestnków w sytuacje trudne w prowadzeniu mediacji.
CENA: 3200 zł
WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY I ZAPISZ SIĘ ONLINE!
REGULAMIN: dostępny tu!