Nowy portal szkoleniowy DCP już działa! Dowiedz się więcej

  • Centrum Szkoleniowe

Trwają zapisy na Studium Psychologii Sądowej - XXVII edycja - Wiosna 2023

Trwają zapisy na

Studium Psychologii Sądowej - XXVII edycja - Wiosna 2023!

 

  • Terminy szkolenia: 04.03.2023, 05.03.2023, 25.03.2023, 26.03.2023, 15.04.2023, 16.04.2023, 13.05.2023, 14.05.2023, 17.06.2023, 18.06.2023
  • Liczba dni szkolenia: 10 (5 zjazdów)
  • Godziny zajęć: 09:00-16:00
  • Wszystkie zjazdy studium odbedą się w formie ONLINE (platforma Zoom)

 

INFO OGÓLNE:

Program Studium Psychologii Sądowej opracowany został przez zespół ekspertów w tej dziedzinie i został ukierunkowany głównie na podnoszenie praktycznych umiejętności uczestników. Plan studium obejmuje realizację przedmiotów ujętych w bloki tematyczne, których celem jest uzyskanie i pogłębienie wiedzy z zakresu psychologii sądowej, wiktymologii, psychopatologii dzieci, młodzieży i osób dorosłych, metodologii badań psychologicznych, opiniowania w sprawach nieletnich, rodzinnych, cywilnych i karnych. Program Studium Psychologii Sądowej spełnia wymogi Ministra Sprawiedliwości z 24.01.2005 r. w sprawie biegłych sądowych. Celem Studium Psychologii Sądowej jest kształcenie przyszłych biegłych psychologów sądowych i innych ekspertów współpracujących z wymiarem sprawiedliwości profesjonalnie zajmujących się diagnozą i orzecznictwem psychologicznym. Obszerny blok zajęć praktycznych ma przygotowywać do praktycznego wykonywania roli i zawodu biegłego psychologa sądowego. Duża liczba zajęć warsztatowych oraz możliwość bezpośredniego zastosowania wiedzy w różnego rodzaju ćwiczeniach indywidualnych i grupowych, pozwala absolwentom zdobyć niezbędne kwalifikacje i umiejętności, aby po ukończeniu uzyskać wpis na listę biegłych psychologów sądowych i rozpocząć praktykę zgodnie z polskimi standardami. 


Ilość godzin:

Studium Psychologii obejmuje 100 godzin dydaktycznych realizowanych w trakcie 5 zjazdów weekendowych (sobota, niedziela) odbywających się przeważnie raz w miesiącu. 

 

Uczestnicy Studium Psychologii Sądowej po ukończeniu całego cyklu szkoleniowego otrzymują zaświadczenia ukończenia Studium Psychologii Sądowej. Uzyskane w ramach Studium Psychologii Sądowej zaświadczenie stanowi podstawę do samodzielnego wpisu na listy biegłych psychologów sądowych przy sądach rejonowych i okręgowych. Absolwenci Studium Psychologii Sądowej zdobędą kwalifikacje, które umożliwiają podejmowanie pracy w instytucjach współpracujących z sądownictwem w zakresie diagnozy i opiniowania, przesłuchiwania oraz uczestnictwa w trakcie rozpraw sądowych. Uzyskane w ramach Studium Psychologii Sądowej zaświadczenie może być także włączone w poczet innych szkoleń z zakresu diagnozy i psychoterapii, realizowanych przez kandydatów na drodze uzyskania certyfikatu psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

 

ADRESACI:

Adresatami Studium Psychologii Sądowej są osoby z wyższym wykształceniem zainteresowane praktycznym wykorzystaniem wiedzy z zakresu psychologii sądowej, psychopatologii, diagnozy psychologicznej, opiniowania na potrzeby sądownictwa. Tematyka zajęć została zaplanowana tak, by dostarczyć uczestnikom wiedzy teoretycznej z zakresu szeroko pojętej psychopatologii i patologii społecznej, niezbędnej do diagnozy psychologicznej, a następnie kształcenia umiejętności przygotowywania takiej diagnozy na potrzeby wymiaru sprawiedliwości. Zajęcia odbywać się będą w formie warsztatów, seminariów i ćwiczeń praktycznych. Studia skierowane są zwłaszcza do psychologów zainteresowanych zdobyciem kwalifikacji zawodowych biegłego psychologa sądowego, jak i innych osób z wykształceniem humanistycznym zainteresowanych pogłębieniem wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii sądowej.

 

PROGRAM:

ZJAZD I

1. Wprowadzenie w problematykę psychologii sądowej.
2. Obszary psychologii sądowej.
3. Zachowania agresywne a przestępczość:
a) definicje agresji, rodzaje agresji, agresywność,
b) koncepcja psychoanalityczna Z. Freuda, teoria frustracja-agresja, teorie społecznego uczenia się,
c) ogólny Model Agresji (GAM) Andersona i Bushmana,
d) wyznaczniki agresji, prowokacja, pobudzenie emocjonalna, normy społeczne,
e) przestępczość a agresja,
f) osobowościowe determinanty przestępczości i typologie przestępców - specyfika działania w grupie przestępczej.
4. Wybrane zagadnienia wiktymologii:
a) typologie ofiar: skoncentrowane na cechach indywidualnych oraz na znaczeniu ofiary w genezie przestępstwa, mechanizm stawania się ofiarą,
b) teoria kozła ofiarnego,
c) psychologiczna charakterystyka ofiar przemocy domowej, ofiar mobbingu, ofiar przemocy seksualnej,
d) zgwałcenia,
e) dynamika zjawiska przemocy,
f) portret psychologiczny i typologia sprawców przemocy (sprawcy zabójstw na tle emocjonalnym, sprawcy zabójstw na tle seksualnym, sprawca zorganizowany, sprawca niezorganizowany).
5. Prawne podstawy opiniowania przez psychologa biegłego sądowego w polskim prawie dowodowym:
a) zasady procesu karnego i cywilnego (prawdy, bezpośredniości, koncentracji materiału dowodowego, swobodnej oceny dowodów, kontradyktoryjności, jawności, rzetelnego procesu, ufności, kontroli, domniemania niewinności oskarżonego, prawa do obrony oskarżonego),
b) rola prawa dowodowego,
c) dowody osobowe, rzeczowe i z dokumentu,
d) biegły jako dowód osobowy,
e) powołanie w charakterze biegłego.
6. Biegły w systemie polskiego prawa:
a) biegli sądowi i biegli ad hoc,
b) koszt dowodu z opinii biegłego:wynagrodzenie biegłego, inne elementy kosztu dowodu z opinii biegłego,
c) zasady wpisu i skreślenia z listy biegłych sądowych.
7. Prawa i obowiązki biegłego:
a) treść opinii, metody kontroli opinii;
b) przesłanki poprawności opiniowania, materiału badawczego oraz zachowania biegłego w sądzie;
c) uprawnienia i obowiązki biegłego.
8. Biegły psycholog w postępowaniu karnym i cywilnym:
a) granice opiniowania psychologicznego;
b) biegły w sprawach karnych i cywilnych: analiza przypadków.

 


ZJAZD II

1. Psychopatologia: diagnoza zaburzeń psychicznych:
a) kliniczna diagnostyka zaburzeń psychicznych a badanie dla potrzeb sądowych,
b) charakterystyka chorób i zaburzeń psychicznych wg ICD -10,
c) charakterystyka chorób i zaburzeń psychicznych wg DSM - V,
d) wybrane jednostki diagnostyczne wd ICD-10,
e) opiniowanie psychologiczne dla potrzeb sądu
f) metody diagnozy psychologicznej,
g) formy pracy diagnostycznej psychologa klinicznego w przypadkach orzecznictwa sądowego,
h) orzecznictwo w sprawach cywilnych,
i) dylematy etyczne w pracy biegłego sądowego z zakresu psychologii.
2. Zaburzenia rozwoju dziecka i adolescenta:
a) klasyfikacja zaburzeń emocjonalnych i ich obraz kliniczny,
b) konsekwencje występowania zaburzeń emocjonalnych dla funkcjonowania dziecka,
c) somatyzacja stanów psychicznych,
d) depresja u dzieci i młodzieży,
e) zaburzenia dwubiegunowe u młodzieży,
f) zaburzenia karmienia,
g) zaburzenia jedzenia.
3. Wybrane problemy zaburzonych rodzin:
a) rodziny rozbite i zrekonstruowane,
b) rozwód rodziców jako doświadczenie straty w przeżyciu dziecka - typowe reakcje,
c) funkcjonowanie rodziny z problemem alkoholowym,
d) zjawisko przemocy między małżonkami,
e) przemoc domowa,
f) zjawisko przemocy wobec dzieci,
g) funkcjonowanie rodziny kazirodczej.

 

ZJAZD III

1. Diagnoza psychologiczna w pracy biegłego psychologa: 
a) rozmowa kliniczna: zastosowanie metody do pracy diagnostycznej w kontakcie z dzieckiem/adolescentem i jego rodziną, specyfika kontaktu z pacjentem dziecięcym i dorastającym,
b) metodologia badań psychologicznych w pracy biegłego psychologa (testy osobowościowe, testy projekcyjne itd) - standardy badania metodami testowymi
,
c) standardy dotyczące warunków badania,
d) specyfika diagnozy osób w okresie dorastania, właściwości funkcjonowania psychicznego osoby w wieku dorastania: kryzys okresu dorastania, zadania rozwojowe okresu adolescencji,
e) właściwości funkcjonowania rodziny adolescenta,
f) zaburzenia okresu adolescencji z perspektywy relacji z matką,
g) specyfika trudności w diagnozie zaburzeń psychicznych u adolescenta, właściwości kontaktu z dorastającym.
2. Etapy pracy biegłego (od analizy akt do obrony opinii w sądzie):
a) umiejętność analizy akt sprawy
,
b) planowanie badania,

c) techniki badania,

d) formułowanie opinii i wniosków
,
e) stawiennictwo w sądzie.

 

ZJAZD IV

1. Zjawisko krzywdzenia dziecka:

a) definicje podstawowych pojęć i teoretyczne podejścia wyjaśniające uwarunkowania,
b) formy krzywdzenia: przemoc fizyczna (w tym kary cielesne), maltretowanie psychiczne, molestowanie seksualne oraz zaniedbanie,
c) dziecko jako świadek przemocy w rodzinie,
d) Przeniesiony Zespół Munchausena,
e) Model Taksonomii Krzywdzenia Dziecka,
f) kontekstualne czynniki ryzyka krzywdzenia w rodzinie oraz w instytucji edukacyjno-opiekuńczej.
2. Diagnoza krzywdzenia dziecka:
 
a) wybrane metody i narzędzia diagnostyczne, 
b) ocena skutków bezpośrednich (obrażenia fizyczne i urazy psychiczne),
c) analiza zaburzeń rozwoju i zdrowia dziecka,
d) nieprawidłowości w procesie diagnozy i przygotowaniu materiału dowodowego.
3. Dziecko jako świadek:
a) przesłuchanie dziecka w polskiej procedurze karnej,
b) zasady, warunki, sposób prowadzenia przesłuchania,
c) standardy przesłuchania dzieci i wyposażenia przyjaznych pokoi,
d) fazy przesłuchania - sposoby zadawania pytań dostosowane do wieku dziecka,
e) dobór technik badawczych,
f) zasady formułowania opinii i wniosków wydawanych w oparciu o udział w przesłuchaniu,
g) kryteria oceny wiarygodności psychologicznej zeznań dzieci ofiar/świadków przestępstw,

 

ZJAZD V

1. Opiniowanie w sprawach nieletnich:
a) podstawowe pojęcia i podstawy prawne opiniowania w sprawach nieletnich,
b)przygotowanie do sporządzenia opinii na użytek sądu, opracowanie opinii, wyniki badań, diagnoza, prognoza kryminologiczna, zalecenia resocjalizacyjne (zakres ekspertyzy dotyczącej nieletnich odpowiadających przed sądem na zasadach ogólnych).
2. Opiniowanie w sprawach rodzinno-opiekuńczych:
a) podstawy opiniowania psychologicznego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,
b) ekspertyza psychologiczna w sprawach rozwodowych,
c) ekspertyza psychologiczna w sprawach dotyczących zmiany zakresu (w tym ograniczenia i pozbawienia) wykonywania władzy rodzicielskiej.
3. Opiniowanie w sprawach cywilnych:
a) niezdolność do czynności prawnych, ubezwłasnowolnienie,
b) wady oświadczenia woli,
c) uchylanie się od skutków oświadczenia woli,
d) unieważnianie umów cywilno-prawnych i testamentów,
e) niezdolność do zawarcia małżeństwa oraz unieważnienie małżeństwa
4. Opiniowanie w sprawach karnych dotyczących dorosłych sprawców przestępstw:
a) miejsce i zadania psychologa w procesie karnym,
b) cel i zakres diagnozy psychologicznej w opiniowaniu o niepoczytalności,
c) współpraca biegłych z zakresu psychologii, psychiatrii i seksuologii.

 

TRENERZY:

Zajęcia w Psychologii Sądowej prowadzone są przez doświadczonych trenerów mających w swoim dorobku prowadzenie od przeszło 15 lat warsztatów i szkoleń dla specjalistow pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii, oraz szkoleń na zamówienie instytucji i firm na terenie całej Polski. Nasi wykładowcy to biegli psycholodzy i seksuolodzy sądowi, certyfikowani psychoterapeuci, wieloletni praktycy diagnozy psychologicznej i terapii indywidualnej, pracownicy Uczelni Wyższych i sądownictwa.

  • Magdalena Kudyba-Jasińska - biegły sądowy w zakresie psychologii klinicznej dzieci i dorosłych, psycholog, certyfikowany psychoterapeuta . Specjalizuje się w diagnozie i opiniowaniu w sprawach karnych - małoletnich i dorosłych ofiar gwałtów, molestowania i innych przestępstw seksualnych, w sprawach rodzinnych i cywilnych. Współpracuje w zakresie opiniowania z sądami okręgowymi i rejonowymi we Wrocławiu, Legnicy, Wałbrzychu, Jeleniej Górze, Kłodzku. Kwalifikacje i doświadczenie w obszarze opiniowania, oceny zeznań świadków, diagnozy psychologicznej i seksuologicznej, psychologii sądowej zdobywała w trakcie studiów podyplomowych i szkoleń specjalistycznych z zakresu psychologii sądowej. Ukończyła pięcioletnie studia magisterskie na Uniwersytecie Wrocławskim, oraz Szkołę Terapii Gestalt, jak również szkolenia zaawansowane dla osób prowadzących terapię dla sprawców przemocy z zakresu pracy pogłębionej z trudnym klientem. Absolwentka Studium Psychologii Sądowej. Na co dzień specjalizuje się w przeprowadzaniu diagnozy psychologicznej. Ponadto udziela pomocy psychologicznej w ramach konsultacji i krótkiej interwencji. Posiada kilkuletnie doświadczenie zawodowe w pracy z osobami mającymi trudności w codziennym funkcjonowaniu, ujawniającymi zaburzenia psychiczne, zaburzenia zachowania i zaburzenia osobowości. Doskonali własne kompetencje diagnostyczne poszerzając i aktualizując posiadaną wiedzę, umiejętności, uczestnicząc w warsztatach praktycznych, seminariach, superwizjach, szkoleniach, treningach, oraz na licznych konferencjach i szkoleniach Sekcji Psychologii Sądowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Sekcji Psychiatrii Sądowej Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Od kilkunastu lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla specjalistów pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii mi.n w ramach Studium Psychologii Sądowej, oraz szkolenia dla sędziów i prokuratorów, biegłych sądowych z Opiniodawczych Zespołów Sądowych Specjalistów OZSS z ośrodków w całej Polsce. Od lat prowadzi zjazdy na Studium Psychologii Sądowej z zakresu: wybranych zagadnień wiktymologii, prawnych podstaw opiniowonia przez biegłego sądowego w polskim prawie dowodowym. Prowadzi zajęcia z opiniowania psychologicznego dla potrzeb sądu, metod diagnozy psychologicznej, orzecznictwa w sprawach cywilnych, zaburzeń rozwoju dziecka i adoloscenta oraz wybranych problemów zaburzonych rodzin (rodziny rozbite, zrekonstruowane, problemy alkoholowe w rodzinie, zjawisko przemocy w rodzinie). Podczas zajęć omawia problematykę diagnozy psycholoicznej w pracy biegłego psychologa skupiając się na rozmowie klinicznej, wywiadzie, specyfikacji kontaktu z pacjentem dziecięcym i dorastającym, właściwowościach funkcjonowania psychicznego osób w wieku dorastania, właściwości i funkcjonowania rodziny adolescenta, zaburzeń okresu adolescencji z perspektywy relacji z matką. Porusza tematykę zjawiska krzywdzenia dziecka poprzez definicje podstawowych pojęć i teoretycznych podejść wyjaśniających uwarunkowania, skupia się na diagnozie krzywdzonego dziecka oraz dziecka jako świadka, jego przesłuchaniu w polskiej procedurze karnej zasadach, warunkach i sposobach przesłuchania dziecka, fazach przesłuchania oraz zastosowaniu metod diagnostycznych stosowanych wobec dziecka krzywdzonego.

 

  • Beata Wilczyńska-Słocińska - w 2010 roku zdałam egzamin sędziowski, później przez kilka lat pracowałam jako asystent sędziego w wydziale karnym Sądu Rejonowego dla Wrocławia Psie Pole oraz w wydziale cywilnym Sądu Okręgowego we Wrocławiu. Obecnie od kilku lat jestem prokuratorem Prokuratury Rejonowej w Bolesławcu. Wśród prowadzonych i nadzorowanych przeze mnie spraw, były i są także sprawy dotyczące przestępstw seksualnych- zarówno na szkodę osób dorosłych, jak i dzieci. W swojej pracy zawodowej współpracuję z biegłymi m.in. z zakresu: psychologii, psychiatrii, seksuologii czy medycyny. Prowadzi jeden ze zjazdów, na którym omawia tematykę opiniowania w sprawach cywilnych oraz w sprawach karnych dotyczących dorosłych sprawców przestępstw.

 

  • Urszula Gierulska - prokurator Prokuratury Rejonowej w Bolesławcu. Z Dolnośląskim Centrum Psychoterapii współpracuje od dwóch lat prowadząc jeden ze zjazdów poświęcony tematyce wprowadzającej uczestników w problematykę psychologii sądowej.

 

  • Łukasz Franckiewicz - sędzia Sądu Okręgowego we Wrocławiu, z-ca Przewodniczącego XII Wydziału Karnego Sądu Rejonowego dla Wrocławia-Fabrycznej. Specjalizuje się w sprawach karnych o krzywdzenie dzieci, jako ofiar wykorzystania seksualnego, przestępstwach na tle seksualnym. Pracując ceni współpracę interdyscyplinarną specjalistów wielu dziedzin nauki.Od przeszło 15 lat prowadzi warsztaty i szkolenia dla specjalistów pomocy psychologicznej w Dolnośląskim Centrum Psychoterapii mi.n w ramach Studium Psychologii Sądowej. Prowadzi jedną cześć zjazdu trzeciego wprowadzając uczestników w etapy pracy biegłego (od analizy akt do obrony opinii w sądzie.

 

CENA: 3600 zł

 

WYPEŁNIJ FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY I ZAPISZ SIĘ ONLINE!

[link do formularza]

REGULAMIN: dostępny tu!

Nowa oferta jesiennych szkoleń DCP!

Pozostałe aktualności

Zapisz się na szkolenie DCP już dziś!

Portal pacjenta DCP

Utwórz w 30 sekund darmowe konto w Portalu Pacjenta DCP i umów się na wizytę !

Dzięki koncie w Portalu Pacjenta będziesz mógł samodzielnie w prosty i intuicyjny sposób 7 dni w tygodniu przez 24 godziny na dobę:

- umawiać, przenosić lub odwoływać wizyty gabinetowe lub online.

- odbyć wizytę online

Dzięki koncie w Portalu Pacjenta będziesz miał także wgląd w:
- umówione przyszłe wizyty

- historię zrealizowanych wizyt (online i gabinetowych)

- e-Recepty

- e-Skierowania

- e-Zwolnienia

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu, dostosowania treści do preferencji użytkownika oraz prowadzenia anonimowych statystyk. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności oraz Polityce cookies.