Zapraszamy do zapoznania się z wywiadem przeprowadzonym z mgr Malwiną Szczygłowską-Hołubowicz dotyczącym niepełnosprawności intelektualnej.
1. Czym jest niepełnosprawność intelektualna?
Niepełnosprawność intelektualną definiujemy jako obniżone możliwości intelektualne, niski iloraz inteligencji (poniżej 70 w skali Wechslera) oraz ograniczoną możliwość przystosowania społecznego.
2. Jak się objawia intelektualna niepełnosprawność?
Niepełnosprawni intelektualnie mają problemy w funkcjonowaniu poznawczym, emocjonalnym
i adaptacyjnym. Wyróżniamy cztery stopnie niepełnosprawności intelektualnej, które są zależne od deficytów rozwojowych. Należą do nich stopnie: głęboki, znaczny, umiarkowany i lekki. Osoby
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim lub znacznym nie są w stanie funkcjonować bez pomocy innych ludzi.
3. Czy niepełnosprawność intelektualna dotyczy tylko dzieci, czy również dorosłych?
Niepełnosprawność intelektualna nie jest chorobą tylko trwałym stanem zmniejszenia możliwości rozwojowych. Dotyczy zarówno dzieci, jak i dorosłych.
4. Jak funkcjonują osoby z niepełnosprawnością intelektualną?
Jak już wcześniej wspominałam, niepełnosprawność intelektualna charakteryzuje się tym, że człowiek intelektualnie funkcjonuje poniżej przeciętnej. Może mieć też ograniczoną umiejętność porozumiewania się, sprawność w zakresie samoobsługi. Może mieć też kłopoty z podejmowaniem decyzji (kierowaniem sobą), dbaniem o własne zdrowie i bezpieczeństwo. Niepełnosprawni intelektualnie nie radzą sobie w szkole czy w pracy, mają kłopot z zorganizowaniem sobie czasu wolnego. Ciężkość tych wszystkich ograniczeń determinuje stopnień niepełnosprawności.
5. Do kogo, jakiego specjalisty powinny się udać osoby z niepełnosprawnością intelektualną?
Zazwyczaj niepełnosprawność intelektualną diagnozuje się w dzieciństwie. Na początku trzeba przede wszystkim porozmawiać z pediatrą. Lekarz powinien skierować dziecko na badania i konsultacje specjalistyczne. Dodatkowo można poprosić o opinię wychowawcę, pedagoga, psychologa i udać się do poradni psychologiczno – pedagogicznej. Tamtejsi specjaliści posiadają baterie testów przeznaczone do diagnozy niepełnosprawności intelektualnej.
6. W jaki sposób niepełnosprawność intelektualna wpływa na relacje z bliskimi?
Informacja o niepełnosprawności intelektualnej bliskiej osoby wywołuje zawsze bardzo silne emocje, najczęściej negatywne. Zaspokojenie podstawowych potrzeb i opieka nad niepełnosprawnym intelektualnie mogą być dla bliskich wysiłkiem ponad siły. Bliscy borykają się ze stresem, brakiem czasu dla siebie, zatracają umiejętności efektywnego odpoczynku. Dochodzi wtedy do przemęczenia zarówno fizycznego, jak i psychicznego, a w konsekwencji do wypalenia. Niepełnosprawni intelektualnie muszą borykać się z brakiem akceptacji, również ze strony swoich najbliższych, z ich złością, żalem, smutkiem na sytuację. Zazwyczaj stan emocjonalny bliskich istotnie wpływa na samopoczucie i rehabilitację pacjenta.
7. W jaki sposób można pomóc osobom z niepełnosprawnością intelektualną?
Należy zadbać o ciągły rozwój intelektualny i emocjonalny pacjenta. W tym celu bliscy powinni zadbać o to, aby niepełnosprawny intelektualnie miał dostęp do szerokiego zakresu terapii zajęciowych, logopedycznych, psychologicznych. Również sami opiekunowie powinni współpracować z terapeutami i udać się po wparcie do psychologa.
Rejestracji na wizytę można dokonać w systemie online na naszej stronie internetowej: www.dcp.wroclaw.pl lub telefonicznie pod numerem 71 332 36 70.