Nowy portal szkoleniowy DCP już działa! Dowiedz się więcej

  • Informacje ogólne

    Studium Interwencji Kryzysowej to kompleksowy program szkoleniowy opracowany przez zespół doświadczonych psychologów i psychoterapeutów. Jego celem jest wyposażenie uczestników w wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności niezbędne do profesjonalnego udzielania pomocy osobom w sytuacjach kryzysowych.

    Zakres merytoryczny Studium obejmuje zarówno zagadnienia związane z kryzysami rozwojowymi (m.in. kryzysy rodzinne, adolescencyjne, zawodowe, wieku średniego i podeszłego), jak i sytuacyjnymi (trauma, utrata, próby samobójcze, doświadczenie przemocy, choroba psychiczna lub somatyczna). Szczególny nacisk położono na zdobycie praktycznych kompetencji w zakresie interwencji kryzysowej oraz pierwszej pomocy psychologicznej.

    Studium realizowane jest w formule online (na platformie ZOOM), co umożliwia dostęp do zajęć osobom z różnych regionów Polski. Program obejmuje 160 godzin dydaktycznych, rozłożonych na 8 weekendowych zjazdów. Uczestnicy, którzy ukończą cały cykl, otrzymują imienne zaświadczenie potwierdzające ukończenie Studium.

  • Dla kogo

    Dla kogo?

    • Psycholodzy

      praktycy zainteresowani poszerzeniem kompetencji diagnostycznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi.

    • Studenci ostatnich lat

      osoby przygotowujące się do rozpoczęcia praktyki zawodowej, chcące zdobyć umiejętności praktyczne w zakresie diagnozy i terapii.

    • Nauczyciele

      nauczyciele różnych szczebli edukacji, którzy w swojej pracy spotykają się z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych.

    • Pedagodzy

      specjaliści zajmujący się wspieraniem dzieci, młodzieży i rodzin w zakresie wychowania, profilaktyki i edukacji, pragnący rozwijać swoje kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne.

    • Pracownicy socjalni

      osoby pracujące w instytucjach pomocy społecznej, które chcą lepiej rozumieć potrzeby osób z trudnościami psychologicznymi i społecznymi oraz skuteczniej planować wsparcie.

    • Lekarze

      w szczególności psychiatrzy, pediatrzy, lekarze rodzinni i interniści zainteresowani poszerzeniem wiedzy z zakresu diagnozy i pracy z pacjentami wymagającymi interdyscyplinarnego podejścia.

    • Pracownicy ochrony zdrowia

      pielęgniarki, terapeuci zajęciowi, logopedzi, rehabilitanci oraz inni specjaliści, którzy w codziennej praktyce współpracują z pacjentami z zaburzeniami psychicznymi i rozwojowymi.

  • Program

    Program szkolenia

    Zjazd I

     Postępowanie z osobą przeżywającą kryzys. Umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. 

    1. Definicja kryzysu. Charakterystyka kryzysu. 

    2. Interwencja kryzysowa i jej modele. 

    3. Cechy osób prowadzących interwencję kryzysową. 

    4. Podstawowe umiejętności prowadzenia interwencji kryzysowej. 

    5. Sześcioetapowy model interwencji kryzysowej.

    6. Ocena natężenia kryzysu w interwencji kryzysowej. 

    7. Ocena sposobu funkcjonowania klienta w interwencji kryzysowej. 

    8. System Oceny Selekcyjnej. 

    9. Kontakt z klientem w interwencji kryzysowej. 

    10. Działanie w interwencji kryzysowej. 

    11. Strategie prowadzenie interwencji kryzysowej przez telefon. 

    12. Podstawowe reguły prowadzenia poradnictwa dla trudnych klientów. 

    13. Różnice między interwencją kryzysową a poradnictwem długoterminowym. 

    14. Stany transkryzysowe w terapii długoterminowej. 

    Zjazd II 

    Interwencja kryzysowa w kryzysie zagrożenia życia - samobójstwa.

     1. Zachowania samobójcze – czynniki kliniczne, społeczne, osobiste. 

    2. Cechy charakterystyczne osób popełniających samobójstwo. Syndrom presuicydalny. 

    3. Dynamizm samobójstwa. Fazy procesu samobójstwa. 

    4. Samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Motywy samobójstw młodych ludzi. 

    5. Mity o samobójstwie.

    6. Analiza samobójców.

    7. Samobójstwo – znaki ostrzegawcze.

    8. Formularz Oceny selekcyjnej w odniesieniu do problematyki zagrożenia życia.

    9. Pomoc psychologiczna dla osób o skłonnościach samobójczych – poradnictwo w kryzysie.

    10. Strategie interwencji wobec samobójstwa.

    11. Zapobieganie samobójstwom – opracowywanie terapii prewencyjnych.

    12. Stres i żałoba po samobójstwie.

    13. Spotkanie postinterwencyjne.

    14.Opieka nad osoba po próbie samobójczej.

    15.Opieka nad rodziną samobójcy. Wskazówki dla rodziny pogrążonej w żałobie. Jak pomóc osobie osieroconej? 

    Zjazd III 

    Interwencja kryzysowa w sytuacji napaści i przemocy seksualnej. 

    1. Podstawowe założenia dotyczące gwałtu. 

    2. Mechanizmy gwałtu:   

    a) mechanizmy psychospołeczne i kulturowe,   

    b) czynniki społeczne,   

    c) czynniki kulturowe,   

    d) czynniki osobiste i psychologiczne. 

    3. Mity związane z gwałtem. 

    4. Uraz spowodowany gwałtem. 

    5. Najistotniejsze źródła wsparcia. 

    6. Krzywdzenie dzieci - definicje. 

    7. Czym jest wykorzystywanie seksualne? 

    8. Niespecyficzne objawy krzywdzenia dzieci. 

    9. Objawy wykorzystywania seksualnego. 

    10. Rozmowa z dzieckiem. 

    11. Interwencja, czyli jak pomóc dziecku? 

    12. Artykuły KPK dotyczące wykorzystywania seksualnego. 

    13. Wzory pism procesowych.

    Zjazd IV

    Interwencja kryzysowa w sytuacji straty osobistej, śmierci, żałoby.

    1. Charakterystyka kryzysu psychologicznego. Kryzys straty i żałoby. 

    2. Dynamika procesu żałoby w rodzinie. 

    3. Fazy procesu żałoby. 

    4. Reakcja na stratę u osób dorosłych i dzieci. 

    5. Objawy patologizacji procesu żałoby. Żałoba o przebiegu nietypowym – czynniki ryzyka i mechanizmy patologiczne. 

    6. Żałoba po śmierci samobójczej. 

    7. Żałoba po stracie nienarodzonego dziecka. 

    8. Model interwencji kryzysowej w sytuacji straty i żałoby. 

    9. Kryzys żałoby u prowadzącego interwencję. 

    10. Zasady budowania kontaktu z dzieckiem w interwencji kryzysowej w sytuacji żałoby, straty. 

    11. Dziecko w sytuacji straty rodziców, rodzice w sytuacji straty dziecka. 

    12. Zasady prowadzenia debriefingu. Zastosowanie, cele, procedury. 

    13. Terapia patologicznego procesu żałoby. 

    14. Kryzys nadchodzącej śmierci w wyniku choroby – przekazywanie informacji osobie chorej.

    Zjazd V

     Interwencja kryzysowa w sytuacjach katastrofy i porwania zakładników.

    1. Charakterystyka doświadczenia traumatycznego. 

    2. Charakterystyka kryzysów środowiskowych, katastrof. 

    3. Portret psychologiczny ofiar wydarzeń losowych. 

    4. Reakcje psychologiczne uczestników na kryzysy środowiskowe i katastrofy. 

    5. Diagnoza ASD i PTSD. 

    6. Identyfikacja zasobów radzenia sobie z sytuacją kryzysową osób dotkniętych katastrofą. 

    7. Cele interwencji kryzysowej w sytuacji katastrofy. 

    8. Selekcja poszkodowanych, metody szybkiej diagnozy głębokości uszkodzenia przez uraz. 

    9. Indywidualna i grupowa interwencja kryzysowa wobec ofiar kataklizmów i katastrof.

    10. Zasady pomagania grupom i społecznościom.

    11. Proces debriefingu i defusingu.

    12. Psychologia dynamiki napadów i porwań.

    13. Reakcje wpływające na podniesienie zagrożenia utraty życia.

    14. Techniki negocjacji ze sprawcą napadu lub porwania, strategie interwencji kryzysowej w sytuacji napadu lub porwania. 

    Zjazd VI 

    Interwencja kryzysowa wobec ofiar przemocy.

    1. Czym jest przemoc?

    2. Rodzaje przemocy.

    3. Przemoc jako zjawisko cykliczne. 

    4. Skutki przemocy u ofiar małoletnich i dorosłych. 

    5. Portret ofiary. Zjawisko wyuczonej bezradności. 

    6. Dynamika zjawiska przemocy domowej. 

    7. Zasady kontaktu z ofiarą przemocy. 

    8. Prawo a ofiary przemocy. 

    9. Kim jest sprawca? 

    10. Zasady kontaktu ze sprawcą przemocy. 

    11. Budowanie strategii postępowania w sytuacji przemocy domowej. 

    12. Procedura Niebieskiej Karty. 

    Zjazd VII 

    Interwencja kryzysowa w kryzysie uzależnień.

    1. Charakterystyka uzależnienia. 

    2. Metody diagnozy uzależnień. 

    3. Portret psychologiczny osoby uzależnionej. 

    4. Skutki uzależnienia od alkoholu. 

    5. Kobiety i alkohol. 

    6. Fazy uzależnienia. 

    7. Mity związane z alkoholizmem. 

    8. Zespoły związane z używaniem i nadużywaniem alkoholu. 

    9. Mechanizmy psychologiczne w uzależnieniu. 

    10. Specyfika polskiego lecznictwa. 

    11. Metoda interwencji wobec osoby uzależnionej od alkoholu. 

    12. Interwencja w sytuacji, gdy ktoś bliski nadużywa alkoholu - możliwości. 

    13. Problemowe picie a uzależnienie. 

    14. Testy przesiewowe. 

    15. Skuteczne pomaganie w problemach związanych ze spożywaniem alkoholu. 

    16. Picie alkoholu o niskim poziomie ryzyka szkód. 

    17. Picie ryzykowne i szkodliwe – interwencja w kierunku ograniczania lub zaprzestania picia alkoholu. 

    18. Interwencja wobec osób uzależnionych od alkoholu. 

    19. Zasady prowadzenia rozmów z osobą uzależnioną. 

    20. Rozmowa z osoba tzw. współuzależnioną – zalecana strategia w pierwszym kontakcie. 

    21. Opis innych środków psychoaktywnych. 

    22. Skutki uzależnienia od narkotyków. 

    23. Rodzice młodych osób zażywających narkotyki/alkohol. 

    24. Pomoc dla rodziców – jest jednocześnie pomocą dla dzieci? 

    25. Co robić kiedy podejrzewasz dziecko o kontakt z narkotykami. 

    26. Zagrożenia związane z internetem

    Zjazd VIII

     Interwencja kryzysowa u ofiar mobbingu i agresji. Stres i wypalenie zawodowe u pracowników interwencji kryzysowej. 

    1. Zjawisko mobbingu i jego charakterystyka:   

    a) objawy mobbingu,   

    b) mobbing a stres,   

    c) mobbing a cechy organizacji,   

    d) formy mobbingu,   

    e) rodzaje mobbingu (poziomy, pionowy, pochyły),   

    f) typologia sprawców,   

    g) fazy mobbingu (faza wczesna z fazą rozszerzania się mobbingu; faza "stabilnego mobbingu", faza zaawansowana),   

    h) postępowanie w przypadku mobbingu,

    i) mobbing a prawo.

     2. Zjawisko wypalenia zawodowego i jego charakterystyka – obraz wypalenia zawodowego i jego skutki dla osób pracujących z ludźmi:   

    a) etapy wypalenia (etap "miesiąc miodowy", przebudzenie, szorstkość, wypalenie pełnoobjawowe, odradzanie się). 

    3. Przyczyny pojawienia się syndromu wypalenia zawodowego:   

    a) czynniki indywidualne przyczyniające się do wypalenia zawodowego,   

    b) czynniki interpersonalne przyczyniające się do wypalenia zawodowego,   

    c) czynniki organizacyjne przyczyniające się do wypalenia zawodowego,   

    d) specyfika pracy z klientem,   

    e) wsparcie społeczne a zapobieganie wypaleniu zawodowemu,   

    f) chroniczny stres. 

    4. Pracoholizm a wypalenie zawodowe:   

    a) uzależnienie od pracy,   

    b) objawy zdrowotne w uzależnieniu od pracy,   

    c) objawy wypalenia zawodowego (fizyczne, emocjonalne i behawioralne, rodzinne i społeczne, związane z pracą),   

    d) poczucie braku kontroli,   

    e) negatywne myślenie,   

    f) utrata celu, sensu i energii,   

    g) wyłączanie się z życia społecznego. 

    5. Stres w zawodach społecznych:   

    a) definicje stresu (stresory, deprywacje, frustracje, sytuacje bolesne, sytuacje zagrożenia, sytuacje konfliktowe),   

    b) fazy stresu biologicznego,   

    c) fazy stresu psychologicznego. 

    6. Wpływ osobowości i temperamentu na funkcjonowanie w warunkach stresu:   

    a) osobowość a odporność,   

    b) zasoby osobiste,   

    c) uważność,   

    d) asertywność,    

    e) zdrowe związki,   

    f) wszechstronność i integracja,   

    g) wzór zachowania: typ A, typ B, typ C,   

    h) poczucie koherencji,

    i) objawy stresu na poziomie indywidualnym, interpersonalnym i na poziomie organizacji. 

    7. Czy stres jest potrzebny, czyli o pozytywnych stronach stresu. 

    8. Jak można zarządzać własnym stresem:   

    a) filozofia "work-life-balance",   

    b) etapy prewencyjnego zarządzania stresem. 

    9. Wybrane techniki zarządzania stresem. 

    10. Zarządzanie czasem i delegowanie zadań – zasada Eisenhowera. 

    11. Planowanie i wyznaczanie celów metodą SMART.

  • Trenerzy

    Trenerzy

    Profesjonalna kadra specjalistów

    • Agnieszka
      Juszczyk-Mirek
      Psycholog , Seksuolog , Psychoterapeuta , Psycholog diagnosta , Interwentka kryzysowa , Trener DCP

      Psycholog kliniczny, certyfikowany psychoterapeuta systemowy (certyfikat nr 112), psychoterapeuta CBT, psychoterapeuta Terapii Schematów ISTT, certyfikowany interwent kryzysowy Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej, superwizor i trener Polskiego Towarzystwa Interwencji Kryzysowej. 

    • dr Aleksandra
      Patyk-Rybka
      Psycholog , Trener DCP

      psycholog, trener warsztatu rekomendowany przez PTP, psychoterapeuta w nurcie Gestalt, psychoterapeuta systemowy, doktor w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, w dyscyplinie nauki o zdrowiu. 

    • Marzena
      Szczygieł
      Psycholog , Psychoterapeuta , Interwentka kryzysowa , Certyfikowana psychoterapeutka uzależnień , Trener DCP

      psycholog, psychoterapeutka, certyfikowany specjalista terapii uzależnień, kierownik programu Młodzieżowego Klubu Abstynenta, prezes Stowarzyszenia 

    • Bernadetta
      Wilczyńska
      Psycholog , Psychoterapeuta , Trener DCP

      psycholog, psychoterapeuta 

  • Korzyści

    Korzyści

    Imienny certyfikat uczestnictwa

    Każdy uczestnik otrzymuje oficjalny certyfikat ukończenia szkolenia, który potwierdza zdobyte umiejętności i wiedzę. Certyfikat zawiera szczegóły szkolenia: temat, liczbę godzin dydaktycznych, imiona i nazwiska prowadzących oraz datę realizacji. Jest respektowany przez pracodawców, instytucje i komisje kwalifikacyjne. Może być załącznikiem do dokumentacji rozwoju zawodowego lub wymaganych procedur awansu i akredytacji.

    Dostęp do profesjonalnych materiałów szkoleniowych

    Uczestnicy otrzymują komplet materiałów szkoleniowych, które stanowią wartościowe wsparcie zarówno podczas zajęć, jak i po zakończeniu szkolenia. Materiały zawierają praktyczne narzędzia, gotowe do wykorzystania w pracy z pacjentem: arkusze, checklisty, kwestionariusze, opisy procedur, schematy interwencji, komentarze do case studies, propozycje ćwiczeń i rekomendacje literaturowe.

    Rozwój praktycznych umiejętności

    Nasze szkolenia są oparte na realnych przypadkach i codziennych wyzwaniach pracy zawodowej. Dzięki warsztatowej formule uczestnicy nie tylko zdobywają wiedzę, ale przede wszystkim uczą się, jak zastosować ją w praktyce – poprzez ćwiczenia, analizy, symulacje i interaktywne metody pracy. Efekt? Umiejętności gotowe do natychmiastowego wdrożenia.

    Dostęp do wiedzy od ekspertów, praktyków

    Zajęcia prowadzone są przez specjalistów z wieloletnią praktyką w pracy z pacjentami oraz doświadczeniem w nauczaniu dorosłych. To m.in. psycholodzy, psychoterapeuci, psychiatrzy, pedagodzy i superwizorzy – łączący wiedzę akademicką z praktyką kliniczną i edukacyjną.

    Wzmocnienie kompetencji i rozwoju zawodowego

    Szkolenia DCP wspierają rozwój nie tylko merytoryczny, ale i osobisty. Uczestnicy zyskują większą pewność w działaniu, aktualną wiedzę zgodną z najnowszymi standardami oraz narzędzia, które pomagają lepiej pomagać innym – profesjonalnie i odpowiedzialnie.

    Wymiana doświadczeń i networking

    Szkolenia to również przestrzeń do spotkań z innymi specjalistami – z różnych miast, środowisk i obszarów zawodowych. Dzielimy się doświadczeniami, uczymy się od siebie nawzajem, budujemy relacje branżowe. Dla wielu uczestników to również początek nowych współprac, kontaktów zawodowych, a nawet przyjaźni.

  • Cennik

    Cennik

    • Jednorazowa
      5 600 PLN
      4 552,85 PLN netto
      • 1
        Teraz
    • 4 Raty
      4 x 1 750 PLN
      4 x 1 422,76 PLN netto
      • 1
        2025-09-04
      • 2
        2025-12-01
      • 3
        2026-01-28
      • 4
        2026-03-27

Opinie

  • Uczestniczyłam w szkoleniu Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń lękowych. Prowadząca w doskonały sposób połączyła najnowsze badania naukowe z praktycznymi narzędziami do pracy z pacjentem. Duże wrażenie zrobiły na mnie szczegółowe omówienia protokołów terapeutycznych oraz ćwiczenia z modelowania sesji.
    Joanna Tomaszewska, 45 lat
  • Jako studentka psychologii szukałam szkoleń, które pozwolą mi zdobyć wiedzę wykraczającą poza podręczniki akademickie. W DCP dostałam ogrom praktycznej wiedzy, popartej realnymi przykładami z pracy z pacjentem. Prowadzący byli otwarci, cierpliwi i chętnie dzielili się doświadczeniem. Polecam
    Natalia Wićko, 23 lata
  • Byłam na szkoleniu Terapia par w kryzysie – podejście systemowe. Bardzo doceniam to, że prowadzący mówili szczerze o trudnościach, z jakimi sami mierzyli się w pracy, a nie tylko o modelowych przykładach. Dużo wyniosłam z ćwiczeń, szczególnie z pracy nad emocjami obojga partnerów w trakcie sesji. Temat był przedstawiony w sposób przystępny, ale bez upraszczania ważnych kwestii.
    Aleksandra Górska, 32 lata
  • W DCP znalazłam szkolenie idealnie dopasowane do mojej pracy w ośrodku pomocy społecznej. Konkretne procedury, scenariusze interwencji i bardzo życiowe przykłady – tego właśnie szukałam
    Patrycja Szablewska, 27 lat
  • Ogromny plus za praktyczne ćwiczenia i omawianie przypadków z praktyki klinicznej. To nie były suche wykłady – atmosfera była inspirująca, a materiały dydaktyczne przygotowane na najwyższym poziomie
    Tomasz Szendzielarz, 28 lat
  • Brałam udział w szkoleniu Skuteczna komunikacja i rozwiązywanie konfliktów w środowisku szkolnym. Prowadzący pokazali sprawdzone strategie mediacji pomiędzy uczniami, a także sposoby konstruktywnej rozmowy z rodzicami w sytuacjach napięcia. Dużym atutem były ćwiczenia w formie scenek, które pomogły mi przećwiczyć reakcje na trudne zachowania.
    Monika Zielińska, 36 lat

Może cię również zainteresować

  • Zadzwoń do nas

    71 332 36 70
    71 361 60 35
  • Napisz do nas

    szkolenia@dcp.wroclaw.pl

Portal szkoleniowy DCP

Załóż konto w Portalu Uczestnika Szkolenia DCP

Utwórz w 30 sekund darmowe konto i zyskaj wygodny dostęp do wszystkich swoich programów edukacyjnych w jednym miejscu.

Dzięki kontu możesz w prosty i intuicyjny sposób, 24/7:

  • zapisywać się na szkolenia otwarte,
  • zarządzać swoimi danymi (do certyfikatu, wysyłki certyfikatu oraz do faktury).

Zyskujesz także dostęp do:

  • linków dostępowych do szkoleń online,
  • harmonogramu zaplanowanych szkoleń,
  • historii ukończonych kursów i warsztatów,
  • materiałów szkoleniowych i certyfikatów,
  • informacji organizacyjnych (agenda, instrukcje logowania do szkoleń online, dane kontaktowe).

Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu, dostosowania treści do preferencji użytkownika oraz prowadzenia anonimowych statystyk. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies w swojej przeglądarce internetowej. Szczegółowe informacje znajdują się w Polityce prywatności oraz Polityce cookies.